آخرین اخباراجتماعافغانستاندیدگاه

بهای برق در مزار شریف؛ مردم منتظر تغییر هستند

این که چرا برق وارداتی ازبیکستان برای کابل با نرخ ۲٫۵ افغانی در کیلووات ساعت به فروش می‌رسد، ولی در مزار شریف یک باره نرخ آن سر بر آسمان زده و می‌شود، ۶٫۲۵ افغانی، پرسشی است که ذهن هر باشنده مزار شریف را همچون خوره می‌خورد و کسی تاکنون پاسخی به آن نداده است.

۶٫۲۵ افغانی، نرخ آشنای هر کیلووات ساعت برق برای باشندگان شهر مزار شریف است. این نرخ گویی مخصوص ولایت بلخ تعیین شده و باشندگان این ولایت و این شهر محکوم به پرداخت آن. برق مزار شریف همانند برق مرکز و ولایات دیگر کشور وارداتی است و از جمهوری ازبیکستان خریده می‌شود.
بهای هر کیلووات ساعت برق خریداری شده، ۳٫۵ افغانی برای شرکت برشنا تمام می‌شود، ولی در کمال حیرت و ناباوری، همین برق بر مردم مزار شریف به نرخ ۶٫۲۵ افغانی در کیلووات ساعت به فروش می‌رسد.
برقی که برای باشندگان مزار شریف به قیمت ۶٫۲۵ افغانی هر کیلووات ساعت فروخته می‌شود، در کابل به ازای ۲٫۵ افغانی به فروش می‌رسد، در حالی که هزینه ترانزیت و ضایعات آن از حیرتان تا کابل خیلی بیشتر از همین هزینه از حیرتان تا مزار شریف است.
باشندگان شهر مزار شریف از سال‌ها به این سو نسبت به بلند بودن بهای صرفیه برق در این شهر و ولایت شکایت داشته و بارها نیز در گردهمایی‌های مسالمت آمیز اعتراض کردند، ولی تاکنون کسی به خواست آنان پاسخ مثبت نداده است.
این که چرا برق وارداتی ازبیکستان برای کابل با نرخ ۲٫۵ افغانی در کیلووات ساعت به فروش می‌رسد، ولی در مزار شریف یک باره نرخ آن سر بر آسمان زده و می‌شود، ۶٫۲۵ افغانی، پرسشی است که ذهن هر باشنده مزار شریف را همچون خوره می‌خورد و کسی تاکنون پاسخی به آن نداده است.
واقعاً نیز این پرسش بی ‌پاسخ مانده که چرا عین برق با دو بهای متفاوت بر شهروندان یک کشور فروخته می‌شود، آیا تبعیض سیاسی است، آپارتاید اقتصادی است، فساد است، شهر خربزه است، نفرین است، چه است این که انرژی با منبع یکسان، در دو نقطه دو قیمت متفاوت داشته باشد.
مردم بلخ در سالیان پسین بارها اعتراض کرده‌اند و بارها صدای آنان شنیده نشده است. بارها اعتراض کردند و بارها جواب رد شنیدند.
همین حال که شما این متن را می‌خوانید، ممکن عین خیال تان نباشد، ولی باشندگان مزارشریف از خود می‌پرسند که چه زمانی بهای صرفیه برق در کل کشور به صورت یکسان و عادلانه تطبیق خواهد شد، اما یک خبر در راه است.
ظاهراً پس از چند سال، عدم عادلانه بودن هزینه برق در مزارشریف، اینک شرکت برشنا تصمیم گرفته است که لایحه یکسان سازی نرخ صرفیه برق را در تمام کشور نهایی کرده و به کابینه بفرستد.
این موضوع را داوود نورزی رییس شرکت برشنا در دیدار با عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در حالی که نمایندگان بلخ در شورای ملی و رییس شورای ولایتی بلخ نیز حضور داشتند، بیان کرده است.
هرچند پیش از این نیز بارها پس از اعتراضات باشندگان مزارشریف ریاست برشنا چنین وعده‌هایی داده بود، اما تاکنون عملی نشده است که این بار امید می‌رود عملی شده و مزاری‌ها نیز نفسی به راحتی بکشند. چنین باد!‌

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا