آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

باشندگان پایتخت:

بهای زغال‌سنگ تا دو برابر افزایش یافته/ جلو قاچاق زغال به پاکستان گرفته شود

رسول شهزاد- کابل

همزمان با فرا رسیدن فصل سرما و وضعیت بد اقتصادی مردم، بهای زغال سنگ در کابل تا دو برابر افزایش یافته است.

دلیل افزایش بهای زغال‌سنگ، صادرات آن از افغانستان به پاکستان، بلند رفتن قیمت زغال‌سنگ در بازارهای جهانی و برخی عوامل دیگر گفته شده است.

شماری از فروشندگان مواد سوختی در کابل می‌گویند که نرخ نامه امارت اسلامی در مورد قیمت زغال سنگ ناعادلانه است و به هیچ وجه در بازار قابل تطیبق نیست.

محمد علی یکی از فروشندگان زغال سنگ به خبرگزاری دید می‌گوید که قیمت مواد سوختی افزایش یافته است ولی تقاضای مردم برای خرید زیاد است در حالی که همه شهروندان برای خرید زغال سنگ چانه‌زنی می‌کنند.

محمد علی می‌گوید که توان مردم برای خرید مواد سوختی نسبت به سال‌های گذشته کم شده زیرا مردم بیکار هستند و درآمد ندارند.

او می‌گوید که اگر نرخ‌نامه‌ای از سوی امارت اسلامی ارایه می‌شود باید هم برای خرید باشد و هم برای فروش.

چندی پیش امارت اسلامی با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده بود که قیمت یک تُن زغال سنگ در کابل ۹ هزار افغانی تعیین شده است.

در خبرنامه آمده بود که ۴۰۰تُن زغال‌سنگ در چهار منطقه شهر کابل توزیع می‌شود و هر تُن زغال در ازای ۹ هزار افغانی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

سید علی یاسر یکی از فروشندگان مواد سوختی به خبرگزاری دید گفت که تطبیق نرخ‌نامه امارت اسلامی به هیچ وجه قابل تطبیق نیست چون ما زغال سنگ را به قیمت بالا می‌خریم و نمی‌توانیم زیر قیمت بفروشیم.

علی یاسر می‌گوید که میزان فروش مواد سوختی بسیار کاهش یافته است و مردم فقیر توان خرید زغال‌سنگ و چوب را ندارند. کسانی که سرمایه‌دار بودند از کشور رفتند فقط فقرا مانده که در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند.

علی یاسر می‌گوید که قاچاق زغال‌سنگ به پاکستان و سایر کشورها قیمت زغال‌سنگ را افزایش داده و امارت اسلامی باید از صادرات زغال به پاکستان جلوگیری کند.

وی می‌گوید که زغال ولسوالی بلخاب نسبت به زغال دره صوف با کیفیت است که هر تُن زغال بلخاب ۱۵ هزار و زغال دره‌صوف ۱۴ هزار افغانی فروخته می‌شود.

غلام رسول یکی دیگر از فروشندگان می‌گوید که بازار فروش زغال‌سنگ اُفت کرده است و مردم توان خرید یک تُن زغال را ندارند در حالی که در سال‌های گذاشته اکثریت مردم برای خرید مواد سوختی به ما مراجعه می‌کردند.

وی گفت که  قیمت یک خروار( ۸۰ سیر) چوب سوختی ۷۴۰۰ افغانی است و هر خروار زغال هفت‌ونیم الی ۸۵۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

غلام رسول از امارت اسلامی می‌خواهد که باید جلو قاچاق زغال‌سنگ به پاکستان را بگیرد و همین زغال‌سنگ در بازار های کشور توزیع شود تا نرخ‌ها کاهش پیدا کند.

شماری از شهروندان به این باورند که ممکن است با فرا رسیدن زمستان قیمت مواد سوختی از این هم بالاتر برود چون در حال حاضر در فصل خزان و ماه قوس قرار داریم و هوای کابل نسبتاً خوب است.

گفتنی است که در سال‌های گذشته قیمت یک تُن سنگ‌زغال ۹۰۰۰ افغانی بود ولی در حال حاضر به ۱۵ هزار افغانی افزایش یافته است. در سال‌های گذشته یک خروار چوب ۶۰۰۰ افغانی بود در حال حاضر به ۷۵۰۰ افغانی افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا