آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

بهره برداری از یازدهمین مرکز توزیع آب آشامیدنی در غرب کابل

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: یک نهاد خیریه یازدهمین مرکز تهیه و توزیع آب آشامیدنی را برای نزدیک به ۵۰۰ تن در غرب کابل افتتاح کرد.


این موسسه امروز یکشنبه (۲۰ سنبله) یازدهمین مرکز تهیه و توزیع آب آشامیدنی را در غرب کابل افتتاح و به بهره برداری سپرد.
مرکز توزیع آب آشامیدنی در منطقه کوچه باغ مشعل واقع در سرخ‌آباد غرب کابل گشایش یافته است.
آقای سجاد مسئول نهاد خیریه نور افغان-استرالیا افزود که این مرکز تهیه و پخش آب برای ۵۹ حویلی، ۸۲ خانواده و ۴۹۲ فرد در نظر گرفته شده است که آب آن با حفر یک چاه ۱۱۱ متری تامین می‌شود.
وی همچنان گفت که برنامه‌های ما در مناطق فقیر نشین کابل ادامه دارد و تاکنون ده مرکز تهیه و پخش آب را در نقاط مختلف شهر کابل ایجاد کرده‌ایم.


آقای سجاد گفت: این مرکز حدود ۲۰۰ هزار افغانی هزینه برداشته که منبعد آب به طور رایگان در اختیار باشندگان محل قرار می‌گیرد.
باشندگان محل با استقبال از ایجاد این مرکز تهیه و توزیع آب می‌گویند که با ایجاد این مرکز مشکلات ناشی از کمبود آب آنها حل می‌گردند.
عبدالجلیل جوهری وکیل گذر ۵۴ به خبرگزاری دید گفت: پیش از این آب در این منطقه از سوی شرکت‌های آبرسانی تامین می‌شد که هم قیمت آن بلند بود و هم به اندازه کافی آب نبود، مردم محل سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار افغانی را پول آب می‌دادند.
جوهری گفت که در یک سال اخیر هزینه یک متر مکعب آب از ۳۰ افغانی به ۵۸ افغانی رسیده و مصرف سالانه مردم تا ۳۰ هزار افغانی افزایش یافته که مردم توان خرید آن را ندارند.
وی همچنان گفت که باشندگان محل قبل از ایجاد این مرکز حدود یک هفته آب نداشتند که آب مورد نیاز شان را از دارالامان و دیگر ساحات دور دست تهیه و تامین می‌کردند.
محمد باقر یوسفی یک دیگر از باشندگان محل گفت: شرکت‌های آبرسانی از مردم سوء استفاده می‌کنند و به بهانه‌های مختلفب آب را قطع می‌کنند.
آقای یوسفی گفت که شرکت‌ آب رسانی که در این ساحه آب را تامین می‌کرد از هر خانواده ۱۵ هزار افغانی به عنوان پول پیش می‌گرفت و قرارداد ده ساله امضا می‌کرد، وقتی که قرارداد کسی تمام می‌شد شرکت آب کسانی را که تازه قرارداد می‌کردند و یک سال استفاده می‌کرد نیز قطع می‌کرد.


وی افزود که شرکت آبرسانی این منطقه از مردم به بهانه امضای قرار شصت و امضای شان را گرفته و چون مردم بی‌سواد است، برگه‌ای که در آن گفته شده بعد از دو سال قراردادم تمام است و شکایتی ندارم.
عبدالبصیر هانی یکی از وکلای گذر غرب کابل گفت: مردم در غرب کابل در فقر و بدبختی، بی‌آبی، ناامنی و بیکاری به سر می‌برند و نهادهای مددرسان ملی و بین‌المللی باید به وضعیت این مردم توجه داشته باشند.
آقای هانی همچنان گفت که مشکلات آب مردم در این منطقه بسیار جدی است و تعدادی از خانواده‌ها به دلیل نبود آب خانه‌های شان را ترک کرده و راه مهاجرت را در پیش گرفتند.
وی از امارت اسلامی و نهادهای مددرسان داخلی و خارجی می‌خواهد تا مشکلات مردم غرب کابل را جدی بگیرد و برای حل مشکلات اقدامات عملی روی دست گیرد.


گفتنی است که در سال‌های اخیر سطح آب‌های زیر زمینی پایین رفته و مردم در شهرها و مخصوصاً در کابل با مشکلات بی آبی روبه رو هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا