آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

به استراتژیست‌های حذف و اخراج: ما ریشه در خاكیم!

اكنون كه پس از ١٩ سال، طوفانی از سمت قطر وزیدن گرفته و حمایت خارجی‌ها نیز از «استراتژیست‌های حذف و اخراج» متوقف شده، شاید به هوش آمده باشند آن‌هایی كه قرار است از این كشور بروند و اخراج شوند، چه كسانی هستند.

یک و نیم دهه قبل، در هنگام برگزاری لویه جرگه قانون اساسی، اشرف غنی احمدزی خطاب به احمدولی مسعود، برادر قهرمان ملی و رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود گفته بود كه «یا به زور قوم یا به زور خارجی، شما را از كشور اخراج خواهیم كرد.»
١٩ سال تمام، از كرزی شروع تا غنی، روی این استراتژی كار كردند تا رهبران جهاد و مقاومت را از صحنه حذف یا اخراج كنند. كرزی به رابرت گیتس گفت كه سران جبهه مقاومت خطرناكتر از طالبان هستند و غنی نیز در پنج سال گذشته تا توانست در راستای تطبیق این استراتژی كوشید. اما چیزی را كه این‌ها در سیاست‌های شان محاسبه نكرده بودند این بود كه «ما ریشه در خاكیم»، نه بادآورده. نیاكان مان درست گفته‌اند كه «بادآورده را باد می‌برد»، نه آن‌هایی را كه پایگاه مستحكم مردمی دارند.
اكنون كه پس از ١٩ سال، طوفانی از سمت قطر وزیدن گرفته و حمایت خارجی‌ها نیز از «استراتژیست‌های حذف و اخراج» متوقف شده، شاید به هوش آمده باشند آن‌هایی كه قرار است از این كشور بروند و اخراج شوند، چه كسانی هستند.
بر بنیاد گزارش‌ها، توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریكا با طالبان نهایی شده است و دو طرف در حال تطبیق دادن متن‌های انگلیسی، فارسی و پشتوی آن می‌باشند تا با كمترین اختلافات منتشر شود.
پیام طالبان در مذاكرات صلح نیز واضح است: ما با غنی مذاكره نمی‌كنیم، طرف ما در مذاكرات صلح سران جبهه مقاومت است.
با نهایی شدن توافق صلح، تب و لرز شدیدی دامنگیر سران ارگ ریاست جمهوری شده و استراتژیست‌های حذف و اخراج متوجه شده‌اند كه باید زاد و راحله بربندند و از این جا كوچ كنند. مزاحمت‌هایی را هم كه این ها زیر نام پروسه انتخابات و برخی موارد دیگر فراروی صلح خلق می‌كنند، به كشیدن آواز قو می‌ماند. در افسانه‌های قدیمی آمده است كه قوی گنگ در عمر خود هیچ آوازی تولید نمی‌كند، و تنها در نزدیكی لحظات مرگ به كنج دنجی پناه می‌برد و به عنوان اختتامیه عمر خود آوازی عاشقانه می‌كشد.
رفتنی‌ها بروند. هیچ كس فریب جمهوریت خواهی دروغین شما را نخواهند خورد. در جمهوریت به روی معترضان شلیک نمی‌كنند. در دمكراسی، به تفرقه قومی دامن زده نمی‌شود. شما جمهوری‌خواه نیستید، بل نقاب جمهوریت را پوشیده‌اید. بروید و بدون تشویش بروید. جمهوری‌خواهان اصلی این سرزمین ما هستیم و می‌مانیم برای دفاع از نظامی كه بنیادگذاری كرده‌ایم. می‌مانیم تا در مذاكرات صلح، از حقوق بانوان، آزادی‌های مدنی و تأسیسات ملكی و نظامی دفاع كنیم.
بروید با گنج‌های بادآورده‌ای كه زیر عناوین مختلف از پول بیت‌المال دزدیده‌اید. بروید، زیرا كه شما هیچ گاه هموطن ما نشدید!

نویسنده

عبدالشهید ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا