آخرین اخبارافغانستانسیاست

به استقبال قطعنامه علما، احمد مسعود برای مذاکره اعلام آمادگی کرد

خبرگزاری دید: احمد مسعود به دنبال صدور قطعنامه شماری از علمای کشور مبنی بر قطع جنگ میان جبهه مقاومت پنجشیر و تحریک طالبان پاسخ مثبت داده است. آقای مسعود گفته که در صورت کنارروی طالبان از اندراب و پنجشیر او آماده‌ مذاکره با این گروه می‌باشد.


شماری از علمای کشور امروز یکشنبه (۱۴ سنبله) در یک نشست خبری در کابل از جبهه مقاومت پنجشیر و طالبان خواستار شدند تا مشکل خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.
بر بنیاد گفته‌های این تعداد از علما؛ جنگ جاری در کشور جواز ندارد و طرف‌های درگیر باید روی آتش‌بس به توافق برسند.
به دنبال آن احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت پنجشیر با صدور اعلامیه‌ای گفته است که این جبهه از اکثریت مواد قطعنامه «علمای افغانستان» استقبال می‌کند.
وی ادامه داد: جبهه مقاومت ملی در اصول موافق به حل مشکلات جاری و قطع فوری جنگ و ادامه روند مذاکرات می‌باشد و امیدوار است که گروه طالبان به این خواست علمای دینی لبیک گفته و گام های عملی را بردارند.
بر بنیاد گفته‌های مسعود؛ در صورت پایان‌یابی تحرکات نظامی گروه طالبان در اندراب و پنجشیر، جبهه حاضر است تا به خاطر رسیدن به صلح پایدار جنگ را فوراً متوقف سازد.
وی ابراز امیدواری کرده: در حضور علماء و مصلحین در یک گردهمایی بزرگ به گونه همه جانبه گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.
مسعود همچنین با اشاره به درخواست علمای دینی مبنی بر رفع تعزیرات در پنجشیر از سوی طالبان، ابراز امیدواری کرده است که گروه طالبان این مطالبه اسلامی و بشردوستانه را جدی گرفته و عملی نمایند.
احمد مسعود با اشاره به فداکاری‌های مردم پنجشیر، اندراب، پروان، کاپیسا و دیگر ولایات افغانستان در طول چهل سال اخیر بخاطر استقرار نظام اسلامی گفته است که هيچ دلیل شرعی، انسانی و یا منطقی وجود ندارد که گروه طالبان که ادعای مجاهدت بخاطر استقرار نظام اسلامی را دارد بالای مناطقی که در آنجا اعلای کلمه الله جاری می‌باشد، تعرض کند.
وی ابراز داشت: تعرض گروه طالبان بالای مناطقی که مردمان آن بنابر سوابق طالبان به حاکمیت شان اعتماد ندارند خلاف شرع می‌باشد.
در اعلامیه آمده است که جبهه مقاومت ملی مطابق به اصول دینی و اخلاقی متعهد به حل صلح آمیز اختلافات با طالبان می‌باشد.
مسعود تاکید کرده است که حاضر است تا در مورد نظام آینده کشور با طالبان و متباقی اصناف و گروه‌های از مردم افغانستان از راه گفت‌وگوی مسالمت آمیز به تفاهم برسد.
طالبان تاکنون در پیوند به صدور قطعنامه از سوی شماری از علمای دینی در کابل، به صورت رسمی ابراز نظر نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا