آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

به امور داخلی ما احترام بگذارید!

تاکنون امریکایی‌ها و جامعه جهانی در چند مورد به گونه آشکارا در امور داخلی افغانستان دخالت کرده‌اند و با این دخالت، بزرگترین ضربه را به مشروعیت حکومت زده‌اند



در شکل‌گیری حکومت وحدت ملی در افغانستان، این باور به وجود آمد که امریکایی‌ها و جامعه جهانی در امور داخلی افغانستان دست‌اندازی می‌کنند. بسیاری از حلقات مدعی‌اند که امریکایی‌ها در ایجاد حکومت وحدت ملی نقش میانجی‌گرانه نداشتند.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در گفت‌وگویی با بی بی سی می‌گوید که انتخابات سال ۱۳۹۳ هیچ‌گونه مشکلی نداشت و امریکایی‌ها برای این که حکومت ضعیفی شکل بگیرد و آن‌ها به راحتی بتوانند در امور داخلی افغانستان دخالت بکنند، کمیسیون انتخابات و انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری را بد نام ساختند.
تاکنون امریکایی‌ها و جامعه جهانی در چند مورد به گونه آشکارا در امور داخلی افغانستان دخالت کرده‌اند و با این دخالت، بزرگترین ضربه را به مشروعیت حکومت زده‌اند.
چندی پیش یک روزنامه امریکایی گزارش داد که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به دپیلمات‌های واشنگتن دستور داده است که زمینه مذاکره را با گروه طالبان فراهم کنند.
نشر این خبر با واکنش‌های منفی در افغانستان مواجه شد. ریاست جمهوری، رسانه‌ها و احزاب سیاسی همه تاکید کردند که در روند مذاکره و صلح با طالبان باید نقش افغانستان برجسته باشد و در موجودیت حکومت افغانستان، چرا باید طالبان با کاخ سفید داخل مذاکره شوند.
نشستن امریکایی‌ها روی میز مذاکره با طالبان، در واقع مشروعیت حکومت کابل را زیر سوال می‌برد وبرده است.
طالبان همواره به پیشنهاد حکومت مبنی بر مذاکره و صلح پاسخ منفی می‌دهد. به باور اعضای رهبری طالبان، حکومت افغانستان مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد.
امریکایی‌ها و جامعه جهانی با دخالت در امور داخلی افغانستان و مذاکره با طالبان، به طالبان کمک کرده است تا این گروه بیشتر باور کند که بلی حکومت افغانستان مشروعیت ندارد.
هر چند می‌توان گفت، تلاش‌هایی برای پایان جنگ در افغانستان صورت می‌گیرد اما شوربختانه هنوز روشن نیست که چه آدرسی می‌بایست با گروه طالبان مذاکره کند.
اخیراً حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و از اعضای ایتلاف بزرگ ملی که به تازه‌گی شکل گرفته است، از دخالت جامعه جهانی و امریکایی‌ها در امور داخلی کشور پرده بر داشت. آقای محقق، در صحبت‌هایش در روز اعلام موجودیت ایتلاف بزرگ ملی، گفت که سفارت امریکا و اتحادیه اروپا نمی‌خواستند که جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری به افغانستان برگردد. معاون اول ریاست جمهوری یک سال و چند ماه در یک تبعید اعلام ناشده در ترکیه بر سر می‌برد و سرانجام با تلاش اعضای ایتلاف بزرگ ملی، رییس جمهور غنی برگشت او را به کابل پذیرفت.
در این مدت که جنرال دوستم در ترکیه بود، افکار عمومی کشور به این گمان بود که امریکایی‌ها و جامعه جهانی مانع برگشت معاون اول ریاست جمهوری به کابل می‌شود.
مقامات امریکایی همواره تاکید کرده‌اند که در امور داخلی افغانستان دست‌درازی نمی‌کنند و به تصامیم حکومت کابل احترام دارند. در شب و روزی که روابط عطا محمد نور و رییس جمهور غنی تیره بود،
هر چند که آقای نور، سرانجام از در مذاکره با رییس جمهور غنی از مقام ولایت بلخ کنار رفت، اما در این مسئله هم امریکایی دخالت داشتند.
گزارش‌هایی وجود داشت که امریکایی در این مورد نیز دخالت می‌کنند. برخی از احزاب سیاسی در آن معترض بودند که امریکا باید به مسایل داخلی افغانستان احترام بگذارد.
دخالت امریکا و جامعه جهانی در مسایل داخلی افغانستان، عاقبت خوبی در پی نخواهد داشت و شخص رییس جمهور غنی باید این اجازه را به آن‌ها ندهد. از دخالت امریکایی‌ها و جامعه جهانی در حالی پرده برداشته می‌شود که رییس جمهور غنی همواره تاکید می‌کند، حکومت کابل استقلالیت عمل دارد.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا