آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

رییس جمهور غنی به طالبان:

به جای پیمان با امریکا، شریعت را مبنای مذاکرات قرار دهید

محمد اشرف غنی رییس جمهور، در مراسم تجلیل از میلاد پیامبر، گفت که گروه طالبان در مذاکرات میان‌افغانی نسبت به قرآن و شریعت اسلامی به توافقنامه این گروه با امریکا ارزش بیشتر قایل است.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور اشرف غنی امروز پنج‌شنبه( ۸ عقرب) در مراسم تجلیل از میلاد پیامبر اسلام در کابل، گفت که طالبان «ادعا می‌کردند که ۲۰ سال برای دین ایستادگی کرده‌اند»، اما امروز می‌گویند که پیمان با امریکا از احکام شریعت ارزش بیشتر دارد.

در همین حال، او از این گروه خواست که بیاید و همراه با عالمان دین کشور گفت‌وگو کند. آقای غنی گفت که شریعت اسلامی و قرآن باید اساس گفت‌وگوها را تشکیل دهد.
رییس ‌جمهور غنی همچنان تأکید کرد: «امروز یشتر از هر زمان دیگری به قرآن و زندگی، سیرت و احادیث نبوی که تا ابد پایدار است، ضرورت داریم».
از سویی هم، او گفت که افغانستان دارای ملت و نظام اسلامی است. آقای غنی تأکید کرد: «اسلام هویت ما است و هیچ کسی این هوایت را از ما اختطاف کرده نمی‌تواند».
او در بخشی از صحبت‌هایش قانون اساسی افغانستان را اسلامی‌ترین قانون در جهان خوانده افزود که ماهیت نظام کشور اسلامی است و قوای امنیتی و دفاعی نیز با «عقاید اسلامی مجهز» اند. رییس ‌جمهور در مقابل اما گروه طالبان را «بی‌راه» خواند.
او همچنان تأکید کرد که دولت مساجد و مدارس می‌سازد، اما طالبان آن‌ها را تخریب می‌کنند.
با این حال، رییس ‌جمهور غنی در خطاب به گروه طالبان گفت: «چیزی که از راه صلح صورت گرفته می‌تواند، از راه جنگ صورت گرفته نمی‌تواند».
با این حال، مذاکرات میان افغانی در دوحه با گذشته بیش از ۴۰ روز به بن‌بست خورده و فرستاده امریکا نیز گفته که سفر تازه‌اش را به منطقه با ناامیدی آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا