آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهمسیاست

به زودی شورای مصالحه به رهبری عبدالله تشکیل می‌شود

وزیر دولت در امور صلح از ایجاد و تشکیل شورای رهبری مصالحه به رهبری داکتر عبدالله در آینده نزدیک خبر داد. وزیر دولت در امور افزود که تلاش‌ها برا یحل تنش سیاسی پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرگزاری دید، عبدالسلام رحیمی در یگ گفت‌وگو با طلوع‌نیوز می‌گوید که به‌زودی شورای عالی مصالحه به رهبری عبدالله عبدالله ایجاد خواهد شد و صلاحیت‌های هیئت گفت‌وگوکننده را با طالبان این شورا تعیین خواهد کرد.

رحیمی: «بسیار به‌زودی قرار است که داکتر صاحب عبدالله عبدالله مسئولیت آن را (شورای عالی مصالحه) بگیرد و پروسه به کار خود شروع بکند. شورا، پس از آن‌که آن‌ها(جناح عبدالله) آمدند و در پروسه شامل شدند و مسئولیت گرفتند، نظر به مشوره‌های بعدی پیش برود».

وزیر دولت در امور صلح، در بخشی دیگر از گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که پانزده فرمانده کلیدی طالبان که در بند دولت افغانستان قرار دارند چه زمانی آزاد خواهند شد، گفت که این فرماندهان طالبان پرونده‌های پیچیده دارند و رهایی آنان وابسته به پیشرفت‌ها در روند صلح است: «پروسۀ صلح پیش برود. یک روزی اگر ما شاهد این بودیم که صلح در افغانستان به نتیجه رسید، شاید تمام زندانیان آزاد شوند».

حکومت تاکنون ۳۶۱ زندانی طالبان را از زندان بگرام آزاد کرده ‌است. شورای امنیت ملی می‌گوید که این زندانیان برای تسهیل روند صلح و نیز جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌، آزاد شده‌اند و قرار است ۱۱۳۹ زندانی دیگر طالبان نیز از زندان‌های دیگر افغانستان آزاد شوند.

همزمان با این، طالبان نیز در چند روز گذشته، چهل تن از سربازان نیروهای امنیتی را که در بند داشتند، آزاد کرده‌اند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که بیست تن از این سربازان روز گذشته در لغمان آزاد شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا