آخرین اخبارافغانستانسیاست

رهبر طا-لبان به والیان:

به مشکلات کسانی که می‌خواهند خارج بروند، رسیدگی کنید

خبرگزاری دید: ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان در «رهنمودی» تازه، به والیان دستور داده است که مشکلات کسانی را که می‌خواهند به غرب مهاجرت کنند، حل نمایند. این موضوع را ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان منتشر کرده است.

در این «رهنمود» که شامگاه سه‌شنبه(۱۶قوس) نشر شد، رهبر طا-لبان از والیان خواسته است تا با کسانی که در تلاش رفتن به کشورهای غربی هستند، گفت‌وگو و مشکل آن‌ها را حل کنند.
ملا هبت‌الله در این «رهنمود» گفته است که آن شمار از افغان‌هایی که به بهانه مشکلات اقتصادی تلاش به ترک کشور دارند و شماری نیز با کودکان خردسن و زنان راهی کشورهای غربی می‌شوند، به دلایل مختلف با مسایل امنیتی، اخلاقی و دیگر مشکلات بشری مواجه می‌‌شوند.
به گفته رهبر طا-لبان، مهاجران در مسیر راه و کمپ‌ها با حالت بدی مواجه می‌شوند که سبب «ناراحتی اقارب و هر افغان» می‌شود.
او هم‌چنان گفته است که براساس برخی از «برنامه‌های مغرضانه»، عقاید، اخلاق و ارزش‌های معنوی مهاجران با خطر روبه‌رو است.
به باور رهبر طا-لبان، این مهاجران برای گرفتن جواز اقامت، وادار می‌شوند که علیه «اسلام و نظام اسلامی» تهمت بزنند و اسناد جعلی تهیه کنند.
در بخشی از این رهنمود آمده است: «به‌جای این‌که لیاقت مسلکی بسیاری از آن‌ها برای رفاه و پیش‌رفت کشور خرج شود، در آن‌جا صرف کارهای عادی و حتا کارهای حقیر می‌شود».
او از والیان خواسته است با همکاری «مسوولان ذی‌ربط و علمای کرام»، با کسانی که در تلاش رفتن به کشورهای غربی هستند، دیدارهای مستقیم داشته باشند، مشکلات‌شان را بشنوند و برای یافتن راه‌حل، آنان را کمک کنند.
در پایان رهبر طا-لبان تأکید کرده است که تلاش‌ها برای تدابیر امنیتی بیش‌تر شود تا کسی فرصت «ارعاب و ترسانیدن» دیگران را نداشته باشد و هیچ کسی در برابر خدمات، فعالیت تاجران، کسبه‌کاران و متخصصان موانع ایجاد نتواند.
گفتنی است که پس از تسلط طا-لبان، بیش‌تر کارمندان دولتی و افراد تحصیل‌کرده در پی به حاشیه رفتن و ناامیدی از آینده‌شان، کشور را ترک کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا