آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاستصلح

به گروگان گرفتن انتخابات؛ بحران‌سازی در سرنوشت کشور

در شرایط کنونی تأخیر در اعلام نتایج به نفع کشور نیست و بحران بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد و این به‌معنی تیشه‌زدن به ریشه نظام و دموکراسی نوپای افغانستان خواهد بود

همزمان با تنش‌ها و کنش‌ها پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری و روند بازشماری و تفتیش آرا، مسئولان در دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که روند بازشماری و تفتیش آرا در ۲۵ ولایت تکمیل شده است. در همین حال گفته می‌شود که در هفت ولایت دیگر هواداران شماری از تیم‌های انتخاباتی هنوز اجازه‌ بازشماری و تفتیش آرا را نداده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفته است که مواد ۱۷ ولایت به کابل رسیده و کار «انتری»، «اسکن» و «بررسی» آن به پایان رسیده است. پیش از این حوا علم نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود تا هنگامی که بررسی‌ها درباره روند انتخابات نهایی نشود، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلان نخواهد شد.

نظریه‌پردازی‌ها در مورد روال کار کمیسیون انتخابات و بازشماری و تفتیش آرا متفاوت بوده و برخی از تیم‌ها ار جمله دولت‌ساز از موضع کمیسیون حمایت کرده و به بی‌طرفی کمیسیون و شفافیت در روند انتخابات تأکید کرده است، در مقابل تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و برخی تیم‌های دیگر مخالفت خود را با بازشماری آرا بروز داده و در برخی ولایات موانعی را پیرامون آن ایجاد کرده‌اند.

همانگونه که می‌گویند«تجربه پدر علم است» تجربیات گذشته به‌خوبی نشان داد که سنگ‌اندازی و پرداختن به مواردی که اذهان مردم را مغشوش می‌کرد، بحران‌ساز شده و در نتیجه شد، آنچه که نباید می‌شد. ۲۰۱۴ انتخابات بحرانی شد و هرازگاهی انتظار می‌رفت که کشور به‌سوی جنگ‌های داخلی سوق داده شود که آن معضل با پا درمیانی امریکا مهار شد. انتخابات پارلمانی سال ۹۷ نیز که با مشکلات و معضلات فراوانی همراه بود، پایان آن با متضاد اراده مردم منتهی شد و مجلس نمایندگان بیشتر به مرکز تجارتی یا «پارلمان سنتر» شباهت یافت.

از سویی هم موضوع مهم دیگر در این بحث تأخیر در اعلام نتایج می‌باشد. کمیسیون می‌گوید تا هنگامی که بررسی‌ها درباره روند انتخابات نهایی نشود، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلان نخواهد شد، در مقابل برخی نامزدان از جمله تیم ثبات و همگرایی مخالفت جهت مسیر پیموده و دروازه‌های دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات را مسدود کرده است.

تأخیر بیشتر بی‌اعتمادی بیشتر را به‌وجود می‌آورد. در حالیکه در انتخابات‌های گذشته شهروندان افغانستان نسبت به این پروسه بی‌اعتماد شده و آسیب‌های جدی را متحمل شده‌اند، در شرایط کنونی تأخیر در اعلام نتایج به نفع کشور نیست و بحران بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد و این به‌معنی تیشه‌زدن به ریشه نظام و دموکراسی نوپای افغانستان خواهد بود. انتظار می‌رود که نامزدان معترض «کاسه داغ‌تر از آش» نشوند و احساسات خود را پس از اعلام نتایج ابتدایی بروز دهند. یگانه مرجع رسمی اعلام نتایج و موضوعات پیرامون انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات است و با آنکه تاکنون هیچ‌گونه آمار و ارقامی از سوی این نهاد اعلام نشده، قضاوت‌ها و اعتراضات، قبل از وقت و هیاهویی برای هیچ است.

بگذارید که کمیسیون مستقل انتخابات بررسی و بازشماری آرا را تکمیل و نتایج ابتدایی را اعلام کند تا راه برای حل مشکلات و محو بحران باز گردد.

نویسنده

سید الیاس احمدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا