آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاستمنطقه

پوتین در دیدار با اردوغان:

به گسترش روابط خود ادامه می‌دهیم

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، طی کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفته است که ترکیه شریک مهم و قابل اعتماد روسیه است.
به گزارش خبرگزاری دید، ولادیمیر پوتین، می‌گوید که روند عادی‌سازی روابط روسیه و ترکیه به پایان رسیده است و با این حال به گسترش روابط خود ادامه خواهند داد.
رییس‌جمهور روسیه همچنان گفته است: “در دیدار با آقای اردوغان تصمیم گرفتیم تا تمام محدودیت‌های تجاری و اقتصادی، بجز مسئله ویزا و واردات بادنجان رومی که پس از بحران جنگنده روسی به اجرا در آمده بود را به طور همزمان لغو کنیم. ”
در همین حال، رییس‌جمهور ترکیه نیز می‌گوید که فراتر از روند عادی‌سازی روابط با روسیه پیش می‌رویم و دوره جدیدی آغاز می‌شود.
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه با بیان این‌که از اوت سال ۲۰۱۶ تاکنون با پوتین ۵ بار دیدار کرده‌ و بارها گفت‌وگوی تیلفونی انجام داده‌اند، گفت:” به وسیله این‌همه تماس‌ها شتاب مطلوب در روابط سیاسی خود را کسب می‌کنیم. برای پیشبرد روابط، هر دو طرف اراده دارند.”
اردوغان افزود:” دیگر فراتر از روند عادی‌سازی روابط پیش می‌رویم، دوره جدیدی آغاز می‌شود. مبارک باشد.”
رییس‌جمهور کشور همچنین در مورد حمله کیمیاوی«خان شیخون» گفت:” باید عاملان چنین حمله وحشیانه‌ای، تاوان کار خود را پس دهند. امروز در دیدار با جناب پوتین، دیدم که در مورد مجازات عاملان این حملات با وی هم‌عقیده هستیم. هر حمله‌ای که برای نقض آتش‌بس صورت می‌گیرد، نه تنها وضعیت میدانی را بدتر می‌نماید، بلکه تلاش‌های کشورهای ضامن را نیز بر باد می‌دهد. به همکاری مشترک در تمامی این زمینه‌ها با روسیه ادامه خواهیم داد.”
اردوغان همچنان گفت:” تا زمانی‌که مصایب سوریه ادامه یابد، طبیعتاً گفت‌وگو و دیدارها در خصوص سوریه را ادامه خواهیم داد. دوست من، آقای پوتین نیز صمیمانه خواستار پایان این تراژدی است. به تلاش‌های ایشان جهت برقراری آتش‌بس در سوریه اطمینان داشته و خواهم داشت.”
رییس‌جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد:” با اجرای آتش‌بس در سوریه با ضمانت ترکیه، روسیه و ایران برای ثمربخشی تلاش‌ها بر سر دستیابی به راه‌ حل سیاسی فرصت بسیار مهمی ایجاد شده است. نباید این فرصت طلایی را از دست بدهیم.”
گفتنی است، در این دیدار مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری و هاکان فیدان، رییس سازمان اطلاعات ترکیه نیز حضور داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا