آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

به ۱۷۰ پرونده خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شده است


فدارسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان در همکاری با وزارت امور داخله روز گذشته در یک نشست مشترک خبری که در دفتر «نی» برگذار شده، اعلام کردند که به ۱۷۰ پرنده خشونت در برابر خبرنگاران از سوی وزارت امور داخله رسیدگی شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالمجیب خلوتگر، رییس دفتر نی(حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) و عضو فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان، در این نشست خبری گفته است که ۷۲۶ پرونده خشونت علیه خبرنگاران در میان سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ رخ داده بود، که به دلایل قانونی و گذشت زمان از پرونده، فقط ۱۲۷ پرونده تحت بررسی قرار گرفت.
به گفته وی، ۱۵ پرونده قتل، سه پرونده مجروحیت، چهار پرونده بازداشت‌های موقت، ۱۱ پرونده لت‌وکوب و ۷ پرونده تهدید خبرنگاران که از جانب مخالفان مسلح دولت افغانستان صورت گرفته، از سوی وزارت داخله رسیدگی شده و تحت بررسی دادستانی کل و دادگاه عالی قرار دارد و یا کاملأ نهایی شده و عاملان آن مجازات شده‌اند.
آقای خلوتگر می‌افزاید که مجموعا ۵۲ مورد قضیه خشونت علیه خبرنگاران افغانستان که باقی مانده است، تحت بررسی قرار دارد.
اما پرونده‌های زیاد هستند که از حیطه صلاحیت وزارت امور داخله خارج‌اند و آن‌ها از طریق وزارت امور داخله بررسی نمی‌شوند.
در کل ۲۴ مورد خشونت علیه خبرنگاران مربوط ریاست امنیت ملی، ۸ مورد مربوط دادگاه عالی، ۷ مورد به وکلا و یا محافظین شان، ۳ مورد به محافظان ریاست جمهوری، ۶ مورد به دادگاه عالی و ۹ مورد دیگر به نیروهای ائتلاف مقیم در افغانستان تعلق دارد که این پرونده‌ها از صلاحیت کاری وزارت امور داخله افغانستان بیرون اند.
در همین حال، نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که پرونده‌های باقی‌مانده نیز تحت بررسی قرار دارند.
دانش هم‌چنان گفته که از میان این‌همه پرونده‌ها تا اکنون ۴۸ مورد آن تحت پیگرد قرار دارد که پس از دریافت معلومات بیشتر از سوی فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان به آن‌ها نیز رسیدگی خواهد شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا