آخرین اخبارافغانستانپاکستانحقوق بشرزنانسیاست

بوتو زرداری به طا-لبان: جنگیدن با زنان کار عاقلانه‌ نیست

خبرگزاری دید: در بحبوحه اعتراضات جهان در مورد محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طا-لبان بر زنان و دختران در افغانستان، وزیر خارجه پاکستان از تعقیب سیاست‌های ظالمانه علیه زنان به طا-لبان هشدار داد.


به نقل از نیوزویک، بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته در پاسخ به سوالی در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویارک خطاب به طا-لبان گفته است که جنگیدن با زنان کار عاقلانه‌ای نیست.
بوتو زرداری گفته است: من فکر می‌کنم که دولت در افغانستان به زودی متوجه خواهد شد که جنگیدن با زنان کشورشان عاقلانه نیست.
وی افزوده است: زنان افغانستان واقعاً زنان شجاع و مقاوم هستند. آن‌ها مجبور بوده‌اند برای مدت طولانی بیش از حد شجاع باشند. اما صادقانه بگویم، این موضوعی است که ما از آن دست نمی‌کشیم. این چیزی است که ما دایماً در مورد آن با رژیم موقت افغانستان در تعامل هستیم.
بوتو زرداری با اشاره به این که دسترسی زنان به تحصیل در سطوح مشخصی محدود است، گفته که پاکستان به دنبال دسترسی جهان در افغانستان است.
او بیان داشته است: در حالی که دسترسی زنان به تحصیلات در سطح ابتدایی یا در سطح عالی، به گونه غیرمختلط وجود دارد، ما امیدواریم روزی را ببینیم که آموزش در سطح متوسطه برای زنان و دختران در افغانستان نیز مجاز شود.
در حالی که بیشتر فشارها علیه اقدامات طا-لبان از سوی کشورهای غربی وارد شده است، بوتو زرداری اصرار کرده است که «این موضوع مربوط غرب نیست».
وی افزوده است: این مسئله‌ای برای امریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا نیست. این موضوع مربوط به جهان اسلام و زنان مسلمان در سراسر جهان اسلام است که دینشان به آن‌ها حقوق داده است و ما نباید از حقوق آن‌ها کوتاه بیاییم.
این در حالی است که پاکستان در طول ۲۰ سال گذشته متهم به حمایت از طا-لبان بوده و با گذشت یک سال از تسلط طا-لبان بر افغانستان، توصیه‌های جهان برای حقوق اولیه زنان و دختران در افغانستان تا کنون کارساز نبوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا