آخرین اخبارافغانستانسیاست

بوتو زرداری: جهان خواستار ایجاد دولت فراگیر در افغانستان است

خبرگزاری دید: وزیر خارجه پاکستان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که وضعیت کنونی افغانستان نتیجه مستقیم خروج ناتو و امریکا از این کشور است.

بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است که پاکستان نمی‌خواهد به افغانستان حمله و اشتباهات گذشته را تکرار کند.

بوتو با اشاره به ممنوعیت‌های آموزش و کار در افغانستان گفته است: همه ما می‌خواهیم زنان تحصیل‌کرده را در افغانستان ببینیم. طا-لبان باید به تعهدات خود در قبال زنان در این کشور و جامعه جهانی عمل کنند.

به گفته وی، کشورهای منطقه و جهان می‌خواهند یک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود.

وزیر خارجه پاکستان همچنین به حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان اشاره کرده و گفته که داعش، تی‌تی‌پی و سایر گروه‌ها در این کشور پناه‌گاه دارند، به‌ویژه تی‌تی‌پی موجب نگرانی اسلام‌آباد است.

بلاول بوتو هماهنگی گروه‌های تروریستی را در افغانستان بهتر از هماهنگی منطقه و جهان خواند و هشدار داد که اگر جهان برای مهار آن‌ها کاری نکند، نخست‌ دامن‌گیر منطقه و سپس جهان خواهد شد.

با این حال، وی راه‌حل مهار گروه‌های تروریستی را بالابردن ظرفیت طا-لبان دانست.

وی در ادامه گفت که هیچ مقاومتی که تهدیدی علیه طا-لبان باشد، در افغانستان وجود ندارد و تنها تهدید علیه طا-لبان داعش است.

زرداری افزوده است: ما نمی‌خواهیم به افغانستان حمله کنیم، به دنبال آن‌ها برویم و اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.

وزیر خارجه پاکستان خاطرنشان کرده که «وضعیت در افغانستان هر چه باشد، نتیجه مستقیم خروج ناتو و ایالات متحده از افغانستان است».

وی تأکید کرد که جهان نمی‌تواند دست خود را از افغانستان بشوید و به این کشور پشت کند، زیرا با بحران‌های بشری و اقتصادی عمیقی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی از جامعه جهانی خواست با اجماع یکدیگر صلح و ثبات را به این کشور برگرداند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا