آخرین اخبارافغانستانسیاست

بودجه معارف ۸ درصد کاهش یافته است

وزارت معارف کشور می گوید که کاهش همه ساله بودجه معارف و نبود منابع، چالش بزرگ فرا راه معارف است.
به گزارش خبرگزای دید، این درحالی است که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور سال جاری را سال حمایت از معارف اعلام کرده بود و به تمامی ادارات دولتی و غیردولتی هدایت داد که همکار معارف باشند.
سردار محمد رحیمی معیین سوادآموزی وزارت معارف در سخنرانی در مراسم گرامی‌داشت از هفته معارف در کابل گفته است نه میلیون شاگرد مکتب و بیش از ده ملیون نفر میانسال بی‌سواد در کشور وجود دارد.
آقای رحیمی گفت، با توجه به ظرفیت کلان وزارت معارف که نیازمند منابع کلان مالی می‌باشد، بودجه اختصاصی معارف در سند بودجه ملی افغانستان بسیار اندک است و این بودجه اندک هم همه ساله به لحاظ فیصدی کاهش می‌یابد.
در همین حال، رحیمی به کاهش هشت فیصدی بودجه معارف در یک دهه گذشته اشاره کرده گفت:« بودجه معارف در سند بودجه ملی سالانه نیم فیصد کاهش پیدا کرده، به لحاظ رقم کاهش نکرده ولی به لحاظ فیصدی کاهش پیدا کرده. رحیمی گفت از ۱۸،۵ فیصد در سال ۱۳۸۶ حدود ۱۱،۵ فیصد در سال ۱۳۹۶ تقریبا در ده سال هشت فیصد کاهش پیدا کرده.»
معیین سوادآموزی معارف، با اشاره به مصارفی که سالانه برای هر دانش‌آموز و سواد‌آموز در افغانستان به مصرف می‌رسد، افزوده است که هزینه سالانه به ۵۰ تا ۹۰ دالر امریکایی می‌رسد که این مبلغ در مقایسه به نرخ دانش‌آموزان و سواد‌آموزان کشورهای همسایه بسیار اندک است.
به گفته این مقام ارشد وزارت معارف، معارف با کیفیت با شعارها میسر نمی‌شود؛ بلکه منابع باید پیدا شود و ظرفیت‌ها باید ایجاد گردد، نهادهای بین‌المللی باید در این عرصه با حکومت بیشتر همکاری بکنند.
گفتنی است که افغانستان از جمله کشورهایی است که بیشترین نرخ بی‌سوادی را دارد و این معضل در میان زنان بیشتر از مردان است

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا