آخرین اخبارافغانستانسیاست

بیانیه مشترک دیپلمات‌های افغانستان: جامعه جهانی از تمام ابزارها برای متعهد کردن طالبان به تعهدات شان استفاده کند

شماری از دیپلمات‌های کشور با امضای بیانیه‌ مشترک، نگرانی شان را از اوضاع جاری در افغانستان ابراز داشته و با مخاطب قرار دادن جامعه بین‌المللی تقاضاهای شان را ابراز داشته‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید، بیانیه مشترکی که از سوی دیپلمات‌های کشور به نشر رسیده، با ابراز نگرانی جدی شان نسبت به اوضاع افغانستان، از جامعه جهانی خواسته است تا دولت طالبان را به رسمیت نشناسند و از تمام ابزارها برای پایان دادن به خشونت‌های طالبان علیه فعالان جامعه مدنی و خبرنگاران استفاده کنند.
این دیپلمات‌ها، به عنوان اعضای دیپلماتیک جامعه جهانی، نگرانی عمیق خود را از اوضاع وخیم کشور طی دو ماه گذشته، فروپاشی دولت، حاکمیت قانون و اقتصاد ابراز داشته و آن را برایند خروج عجولانه امریکا از افغانستان دانسته‌اند.


امضاکنندگان این بیانیه با بیان این‌که متحدان شان پس از ۲۰ سال تعامل با افغانستان و مردم آن، این کشور را ترک کرده‌اند، سخت ناامید شده‌اند، افزودند: ما به شدت معتقد هستیم گه تصرف افغانستان از طریق نظامی توسط طالبان رنج مردم افغانستان را طولانی‌تر می‌سازد و امنیت جهان را بیشتر تضعیف می‌کند.
این دیپلمات‌ها که پایین‌تر از سطح سفیر هستند، از جامعه جهانی خواسته‌اند:
«• با به رسمت‌شناختن دولت موقت در کابل، طالبان را از این بیشتر مشروعیت ندهید. به رسمیت‌شناختن به اصطلاح امارت اسلامی افغانستان نه تنها این گروه را مشروعیت می‌دهد، بلکه به رژیم سرکوبگرانه آن‌ها نیز اعتبار می‌دهد و مردم را مطیع حاکمیت آن‌ها می‌سازد. طالبان یک گروه تروریستی است. بسیاری از رهبران طالبان و اعضای حکومت موقت آن‌ها در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد به عنوان تروریست درج شده‌ است.
• از تمامی ابزارها برای پایان دادن به خشونت طالبان علیه زنان، فعالان جامعه مدنی و خبرنگاران استفاده کنید. طالبان در هفته‌های گذشته به گونه خودسرانه خبرنگاران را در کابل و ولایت‌ها دستگیر و شکنجه کرده‌اند. این گروه همچنان مظاهره صلح‌آمیز زنان و فعالان جامعه مدنی را با خشونت سرکوب کردند. یک کمیته مستقل بین‌المللی حقیقت‌یاب در رابطه به افغانستان ایجاد شود تا پاسخگویی و عدالت تامین شود.
• تحکیم تلاش‌های بین‌المللی برای تشکیل یک دولت فراگیر و سیاسی و مشروع در افغانستان که برای تمامی مردم افغانستان، از جمله زنان و اقلیت‌ها قابل قبول باشد. جامعه جهانی باید از ایجاد دولتی که در افغانستان از خشونت کار می‌گیرد و مردم را مطیع قوانین خود می‌کنند، جلوگیری کند. تجاوز طالبان علیه مردم در ولایت پنجشیر و کوچ اجباری مردم در سراسر کشور باید متوقف شود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا