آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

بیانیه مشترک ١٣ کشور اروپایی: برای تضمین صلح در افغانستان روند سیاسی فراگیر حیاتی است

خبرگزاری دید: وزرای خارجه ١٣ کشور اروپایی همزمان با برگزاری ٧٨ امین مجمع عمومی سازمان ملل خواستار پاسخگو قرار داده شدن طا-لبان شدند.

وزرای خارجه آلبانیا، بلجیم، کابو ورد، کاستاریکا، کرواسیا، دنمارک، فرانسه، آلمان، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، مالتا و اسپانیا در بیانیه مشترکی گفته‌اند که طا-لبان باید به خاطر سیاست‌های سیستماتیک شان در قبال بانوان پاسخگو قرار داده شوند.

در بیانیه این ١٣ کشور اروپایی آمده است: ما، وزیران، نگرانی شدید خود را تکرار می‌کنیم. آزار و اذیت به دلایل جنسیتی توسط طا-لبان در افغانستان نهادینه شده است. طا-لبان از زمان بازگشت به قدرت در اگست ۲۰۲۱، زنان و دختران را به آرامی از طریق مجموعه‌ای از فرمان‌هایی که آن‌ها را هدف قرار می‌دهد، از زندگی عمومی حذف کرده‌اند.

به گفته سازمان ملل، تقریباً از هر دو زن، یک زن در سال گذشته خشونت فیزیکی یا جنسی خانگی را تجربه کرده است. تأثیر بر سلامت روان زنان و دختران ویرانگر است.

بیانیه تاکید کرده است: طا-لبان باید پاسخگو باشند.

این وزیران بیان داشتند که تصمیمات طا-لبان را که حقوق بشر و آزادی‌های زنان و دختران افغانستان، از جمله ممنوعیت کار زنان افغانستان برای سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی را نقض می‌کند، به شدت محکوم می‌کنیم.

بیانیه می‌افزاید: این ممنوعیت به شدت بر ارایه مؤثر کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش و خدمات اساسی تأثیر می‌گذارد و جان میلیون‌ها افغانستانی به‌ویژه خانواده‌های تحت رهبری زنان را به خطر می‌اندازد. تبعیض علیه زنان سیستماتیک و نهادینه است. اقدامات طا-لبان برای حذف زنان از جامعه افغانستان در سراسر جهان بی‌نظیر است و ممکن است به آزار جنسی و جنایت علیه بشریت تبدیل شود.

در بخشی از این بیانیه از طا-لبان خواسته شده که فوراً این محدودیت‌ها را لغو کرده و از اصول بشردوستانه محافظت کنند.

بیانیه مشترک بیان می‌دارد: ما از طا-لبان می‌خواهیم که فوراً به نقض فاحش حقوق و آزادی‌های بشر پایان دهند. ما از طا-لبان می‌خواهیم که از حقوق همه افغان‌ها محافظت کنند، به زنان و دختران اجازه دسترسی آزاد و برابر به زندگی عمومی و حقوق و آزادی‌های اساسی، از جمله آموزش و کار و بازگرداندن فضای مدنی، اجازه آزادانه فعالیت به سازمان‌های غیر دولتی، سازمان‌های جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها را بدهند.

بیانیه تاکید کرده است که برای تضمین صلح، ثبات و رفاه پایدار در افغانستان، یک روند سیاسی فراگیر و نماینده با مشارکت کامل همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران و افراد متعلق به گروه‌های قومی و مذهبی و اقلیت‌ها لازم است.

این وزیران تعهد افغانستان را به اجرای مقررات اسناد مربوط به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، از جمله کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان که افغانستان یکی از کشورهای عضو است و به آن‌ها ملزم شده است، یادآوری می‌کنیم.

وزیزان این ١٣ کشور اروپایی در ختم این بیانیه با تمام مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران اعلام همبستگی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا