آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

بیانیه مشترک کشورهای ترک‌زبان در باره افغانستان؛ تاکید بر تشکیل حکومت فراگیر

نشست فوق‌العاده وزرای خارجه شورای کشورهای ترک‌زبان با انتشار بیانیه مشترک در مورد افغانستان پایان یافت.


به نقل از آناتولی، نشست فوق‌العاده کشورهای ترک‌زبان روز گذشته وضعیت افغانستان را بررسی کرده و اقدامات شان را در این رابطه هماهنگ کردند.
در بیانیه آمده است: وزرای امور خارجه شورای ترک تحولات افغانستان را از نزدیک پیگیری کرده و بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور مطابق با مفاد سازمان ملل متحد تاکید می‌کند.
کشورهای ترک‌زبان همچنین گفته‌اند که ایجاد یک حکومت فراگیر با مشارکت مردمی و احترام به حقوق تمامی شهروندان افغانستان بدون هیچ گونه تبعیض حایز اهمیت است.
در این بیانیه بر اهمیت پیشگیری و مبارزه با تروریزم در افغانستان با اطمینان از اینکه خاک افغانستان توسط هیچ یک از گروه‌های تروریستی به منظور تهدید یا حمله به کشور دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، تاکید شد.
در بیانیه فوق، همچنین به مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر تاکید شده است.
وزرای امور خارجه شورای کشورهای ترک‌زبان در این بیانیه از وضعیت فعلی اقتصاد افغانستان و خطرات ناشی از معیشت مردم به ویژه به دلیل کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی ابراز نگرانی کردند.
نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان «شورای ترک» با حضور مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، جیحون بایرموف وزیر امور خارجه آذربایجان، روسلان قزاق‌بایف وزیر امور خارجه قرقیزستان، مختار تلئوبیردی وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان، عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبیکستان، ویکتور ماتیس سفیر مجارستان در انقره و بغداد، عامریف دبیرکل شورای ترک در استانبول برگزار شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا