آخرین اخبارافغانستانسیاست

بیانیه والی بامیان در پیوند به مولوی مهدی و بلخاب

خبرگزاری دید: به دنبال پخش گزارش‌ها و اخباری مبنی بر آمادگی طا-لبان برای حمله به بلخاب از چند جهت و بازداشت مولوی مهدی، والی بامیان با نشر بیانیه‌ای این موضوعات را رد کرده و «شایعاتی» خوانده که از سوی رسانه‌های «منافق» نشر می‌شود.

بیانیه والی بامیان در پیوند به مولوی مهدی و بلخاب

والی بامیان در این بیانیه که روز شنبه(۲۸ جوزا) منتشر شده، می‌گوید که هیچ مشکلی میان حکومت مرکزی طا-لبان با مولوی مهدی تنها فرمانده هزاره تبار آن‌ها وجود ندارد.
در این بیانیه آمده: مردم عزت‌مند و آگاه ولایت بامیان و سایر ولایات آگاه باشند که تحت تاثیر تبلیغات نادرست و این‌گونه جوسازی‌ به دور از واقعیت قرار نگیرند، که گویا میان حکومت ا.ا و مولوی مهدی مجاهد تنش ایجاد شده است و به همین سبب حکومت برای دستگیری وی نیروهای امنیتی را از چندین ولایت به ولسوالی بلخاب اعزام نموده است.
والی بامیان در این بیانیه که مخاطب اصلی آن مردم بامیان هستند، مسئله تنش با مولوی مهدی را «توطئه» درنی و بیرونی خوانده و تاکید کرده که مردم نباید « شکار تبلیغات کذب، بی‌اساس و منافقانه رسانه‌های مزدور و شبکه‌های اجتماعی وابسته به جبهه پنجشیر”جبهه کذایی مقاومت” نشوند».
در بیانیه والی بامیان تاکید شده که «مولوی مهدی مجاهد به عنوان یکی از فرماندهان و مجاهدین با نام ا.ا متعهد به پیروی از حکومت ا.ا، تداوم ارتباطات و حفظ امنیت و مصالح ملی کشور می‌باشد».
این بیانیه از سوی والی بامیان در حالی نشر شده که اخیراً چندین هیئت از جانب طا-لبان روانه بلخاب شده و طاهراً از مولوی مهدی خواسته که به کابل بیاید و معینیت وزارت شهرسازی را بپذیرد، اما با پاسخ منفی مولوی مهدی مواجه شده است.
همچنان اخیراً گزارش‌هایی از تدارک و آمادگی طا-لبان برای حمله نظامی به ولسوالی بلخاب در رسانه‌های مختلف منتشر شد.
با این حال، روز گذشته تصاویری از بلخاب به نشر رسید که نشان می‌دهد مردم کمر مولوی مهدی را می‌بندند اما تاریخ دقیق گرفتن این تصاویر معلوم نیست.
از سویی هم، ستار احمدی دستیار مولوی مهدی روز گذشته «شنبه ۲۸ جوزا» در تماس با رسانه‌ها گفته که نه طا-لبان تحرک نظامی در برابر بلخاب انجام داده و نه آن‌ها برنامه نظامی در برابر طا-لبان در دست دارند. او افزوده: «امیدواریم که اختلافات میان طا-لبان و مولوی مهدی از راه گفت‌وگو حل شود».
معاون مولوی مهدی هرچند تحرکات نظامی دو طرف را رد می‌کند، اما اصل اختلاف را تایید کرده است.
از جانب دیگر، حکومت مرکزی طا-لبان تاکنون بر اصل مذاکره و حل اختلافات با مولوی مهدی از طریق گفت‌وگو و پرهیز از گزینه نظامی پایداری کرده است. به نظر می‌رسد توسل به شورای علمای شیعه و اعزام یک هیئت از این آدرس مذهبی به نزد مولوی مهدی نیز در همین راستا صورت گرفته است.
مولوی مهدی مجاهد که در چند سال گذشته همواره بازوی نظامی قدرمندی برای طا-لبان در مناطق کوهستانی مرکزی بوده، پس از تسلط دوباره طا-لبان به مدت کوتاهی رییس استخبارات ولایت بامیان گماشته شد، اما پس از چند ماه برکنار شده و به عنوان معین وزارت شهرسازی تقرر یافت. مولوی مهدی اما با خودداری از پذیرفتن معینیت وزارت شهرسازی روانه زادگاهش در بلخاب شده و در آنجا ماندگار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا