آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانخبر های مهمسیاست

عطامحمد نور در نشست لاهور:

بیایید به این جنگ نیابتی خاتمه دهیم/ معضل دیورند به صورت اساسی حل شود

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی که در نشست صلح افغانستان در لاهور پاکستان صحبت می‌کرد، مشکلات و تنش‌های منطقه را ناشی از مشکلات و تنش‌ها در افغانستان دانسته و از کشورهای منطقه خواست که معضلات شان را حل کنند.

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی که در نشست صلح افغانستان در لاهور پاکستان صحبت می‌کرد، مشکلات و تنش‌های منطقه را ناشی از مشکلات و تنش‌ها در افغانستان دانسته و از کشورهای منطقه خواست که معضلات شان را حل کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نسبت به تحرکات گروه‌های تروریستی در منطقه هشدار داده و تاکید کرد که اگر جلو آن گرفته نشود، در آینده کشورهای همسایه نیز مصئون نخواهد بود.
آقای نور: صلح یکی از خواست‌های دیرینه ماست. ما به صلح نیاز داریم. پاکستان می‌تواند نسبت به سایر کشورها نقش سازنده‌ای داشته باشد. بی‌ثباتی در کشور ما سبب شده که حتا خاورمیانه با جنگ کشور ما رابطه داشته باشد.
به باور آقای نور: «ناامنی کشور ما آسیای میانه را نیز ناامن می‌کند برخی حرکات در ایران و چین را ما شاهد بودیم. امنیت در افغانستان باید اولویت جهانی و منطقه‌ای باشد.»
عطامحمد نور در مورد حضور داعش در خطوط مرزی پاکستان-افغانستان هشدار داده و تاکید می‌کند که این گروه در خاورمیانه بدون استراتژی بود، ولی در این منطقه برنامه دارد.

به گفته آقای نور، مناطق همسایه باید در کنار هم یک اجماع را علیه تروریزم شکل بدهند.
او به روابط افغانستان و پاکستان و مشکلات میان دو کشور نیز اشاره کرده و تاکید کرد که «وقتی منافع ما با پاکستان خوب است نباید هند دلخور شود ما به حیث یک کشور مستقل با تمام کشورهای منطقه و جهان روابط خود را داریم و این حق ما است».
او در این مورد گفت: بیایید واقع بیبنانه حرکت کنیم. کسی جرئت حقیقت را ندارد. خط دیورند و ترانزیت و آب یک مشکل عمده بین افغانستان و پاکستان است. ما باید این مشکل را اساسی حل کنیم باید به مردم رجوع کنیم با مشوره کشورهای جهانی این معضل را حل کنیم باید به این معضل ۱۳۰ ساله پایان دهیم. ما می‌توانم حق آب کشورهای همسایه را بدهیم هر قدر که باشد، ولی باید به صورت اساسی این حل و فصل شود.
آقای نور روابط جدید را میان دو کشور خوب توصیف کرده و تاکید کرد که زمینه سازی برای رشد اقتصادی می‌تواند دو کشور را نزدیک تر کند. او تاکید کرد که افغانستان خواستار روابط دوستانه با تمام کشورها است.
او تصریح کرد که مشکلات خاورمیانه ریشه در جنگ نیابتی افغانستان دارد و برخی کشورها منافع شان را در جنگ افغانستان می‌بینند. او از آن کشورها خواست که جنگ نیابتی را در افغانستان خاتمه دهند.
پاکستان یکی از کشورهای مهم در منطقه است و بازیگر اصلی بحران های افغانستان شناخته می‌شود. این بار سیاسیون در این کشور جمع شده‌اند تا برایند آن چه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا