آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثگزارش

جنگ در کندز؛

بیجا شدگان: به جرم فارسی‌زبان بودن از سوی طالبان آواره شدیم

همزمان با افزایش حملات گروه طالبان در برخی از ولایات کشور و سقوط چندین ولسوالی، هزاران تن از سراسر کشور از خانه و مناطق زندگی شان آواره و بی‌خانه‌مان شدند.

رسول شهزاد _ خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید، در پی افزایش جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولایت کندز، صدها خانواده از مرکز این ولایت بیجا شدند و طالبان خانه‌های شان را به آتش کشیدند. گور تپه یکی از ولسوالی‌های تازه ولایت کندز است که به دست طالبان سقوط کرده و ۴۰۰ خانواده از این ولسوالی آواره شدند.
سراج‌الدین نماینده گذر باغ شرکت که نمایندگی ۴۰۰ خانواده مهاجر را نیز به عهده دارد به خبرگزاری دید می‌گوید: به مدت هفت روز میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی گور تپه جنگ جریان داشت و ما به نیروهای اردوی ملی آب و نان می‌دادیم، وقتی نیروهای امنیتی شکست خوردند طالبان ساحه را گرفتند و ما را به جرم همکاری با نیروهای اردو ملی و به جرم بدخشی بودن، خانه‌های مان را آتش زدند.


سراج می‌افزاید که طالبان پیر و جوان، زن و مرد، خرد و کلان همه را لت‌وکوب کردند. او مدعی است که طالبان آنها را به جرم فارسی زبان بودن از خانه‌های شان بیرون کردند.
وی می‌گوید که گروه طالبان وقتی بر ساحه مسلط شدند از بلندگوهای مساجد اعلام کردند که بدخشی‌ها دو ساعت فرصت دارید تا فرار کنید وگرنه خون تان به گردن خودتان هست.
حملات گروه طالبان در برخی از ولایات کشور و سقوط ولسوالی‌ها هزاران خانواده را آواره کرده. ولایت فاریاب، جوزجان، کندز و برخی ولایات دیگر بیشترین بی‌جاشده را دارد.
سراج‌الدین در ادامه می‌گوید که طالبان تمام اموال آنها را چور و چپاول کردند، زنان را آزار و اذیت کردند، مردان کهن سال را لت‌وکوب کردند و بالاخره خانه‌های‌شان را به آتش کشیدند.
نماینده بی‌جاشدگان می‌گوید که ما وقتی از خانه‌های مان فرار کردیم جز لباسی که بر جان داشتیم هیچ چیزی را آورده نتوانستیم و طالبان همه اموال ما را چور کردند.


فاطمه جمالی یکی از زنان بی‌جا شده از ولایت کندز به خبرگزاری دید می‌گوید: طالبان وقتی گورتپه را گرفتند اولین کاری که کردند دکانداران ما را تیر باران کردند به جرم اینکه چرا به افراد اردوی ملی سودا فروختید. او می‌گوید وقتی طالبان به قریه باغ شرکت رسیدند همه مردان ما فرار کرده بود وگرنه طالبان آنها را زنده زنده پوست می‌کردند.
او می‌افزاید که طالبان کسانی را که از قوم پشتون بودند اصلاً کار نداشتند فقط از بلندگوها اعلان کردند که بدخشی‌ها ساحه را ترک کنند و این در حالی بود که حتا یک مرد در ساحه نبود همه زنان و دختران بودیم مردان ما پیش از آمدن طالبان فرار کرده بودند.
جمالی می‌گوید طالبان وارد خانه ما شدند و شروع کردند به لت‌وکوب ما و مرا از دستم گرفت و طرف آتش انداخت و گفت برو مثل لحاف و توشک بسوز. او ادامه می‌دهد که مادر کلانش را که بالای ۷۰ سال سن دارد طالبان با لگد می‌زدند و می‌گفتند برو گم شو که زنده زنده در می‌دهیم.
با افزایش جنگ در کشور برخی از ولسوالی‌ها که به دست طالبان سقوط کرده بود این گروه از تعمیر ولسوالی گرفته تا بازار و خانه‌های مردم را آتش زدند‌. در ولایت غزنی بازار را آتش زدند در ولایت فراه تعمیر فرماندهی پولیس را به آتش کشیدند.
حسینا یکی دیگر از زنان آواره شده می‌گوید: من خوشحالم که زنده هستم وقتی با یک گروه وحشی مواجه بودم و فعلاً زنده هستم معجزه است.
او می‌افزاید که وقتی طالبان وارد خانه مان شد از آشپز خانه شروع کردند و همه حویلی را به آتش کشیدند. حسینا می‌گوید وقتی من با خواهرم داشتیم فرار می‌کردیم رفتم چند تا نان خشک بگیریم که در راه گرسنه نمانیم ولی وقتی یک نفر از طالبان متوجه شد مرا با سیلی زد و نان را گرفت و بین آتش انداخت.
این زن آواره شده می‌گوید که طالبان وقتی وارد خانه شان شدند گفتند دختران خائن ۵ دقیقه وقت دارید که بروید وگرنه زنده زنده در تان می‌دهیم.
او از دولت می‌خواهد برای این ۴۰۰ فامیل سرپناه بدهد. ما در این پارک زندگی می‌کنیم اکثراً زنان هستیم و این وضعیت برای ما خطرناک و مشکل ساز است.
این در حالی است‌ اکثر این بیجاشدگان می‌گویند دیگر به کندز رفته نمی‌‌توانند چون نه خانه دارند، نه اموال و نه خوراک. آن‌ها از دولت می‌خواهند که برای شان در دیگر ولایات زمینه زندگی کردن را فراهم کند زیرا آنها تمام زندگی‌شان را در کندز رها کردند و جان خود و فرزندان‌شان را نجات دادند.

گفتنی است که با آغاز درگیری‌ها در ولایت کندز و سقوط ولسوالی گورتپه این ولایت از تاریخ اول سرطان سال جاری تاکنون بیش از ۴۰۰ خانواده آواره شده‌اند که اینجا در کنار دریا در بین درختان با وضعیت رقت باری زندگی‌ می‌کنند. زنان، کودکان، افراد کهن‌سال در بین شان زیاد هستند و آنها می‌گویند که طالبان همه دار و ندار شان را غارت کردند و به جرم فارسی زبان بودن ما را آواره کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا