آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستمصاحبه

عطا محمد نور:

بیشترین تبلیغ منفی علیه نشست مسکو از سوی حکومت بود

با آمدن صلح و استقرار ثبات در افغانستان به این مهره‌ها و چهره‌های مفت‌خور و طفیلی نیاز پیدا نمی‌شود و این‌ها بسیار دست به تخریب زدند و همچنان بعضی‌ها، مهره‌های مزدور و خودفروخته بعضی از کسان بیرونی است که به نوبه خود تلاش کردند که خراب کنند.

اهمیت و دستاورد نشست مسکو
سفر ما یک سفر بسیار خوب بود به مسکو و از نظر اهمیت، یکی از جلسات بسیار مهم بین‌الافغانی میان سران و شخصیت‌های ملی و سیاسی و تحریک طالبان بود. اولین بار به این سطح نشست صورت گرفت که یک نقطۀ عطف در تاریخ افغانستان و در چند دهۀ پسین و اولین بار است که به یک اعلامیه مشترک و دیدگاه مشترک دست یافتیم. در پهلوی این که ما در این دو روز کنفرانس که طولانی و نفس‌گیر هم بود چون تعداد زیاد بود و همه می‌خواستند صحبت کنند و حق هم داشتند صحبت بکنند و دیدگاه خود را مطرح بکنند، در پهلوی این که دو روز بسیار خوب گذشت تقریباً اکثریت، در جهت مثبت و توافق نظر و دیدگاه واحد داشتند. برای ما ساعت‌های اخیر دیروز نشست‌هایی به تنهایی هم داشتیم، تعدادی از طرف هیئت و تعدادی از طرف هیئت تحریک طالبان روی اعلامیه و نشست‌های بعدی صحبت کردیم که تمام صحبت‌ها در فضای دوستانه و صمیمانه بود. من این را به فال نیک می‌گیرم که انشاالله ما به یک توافق کلی و به یک صلح مطابق به خواست مردم دسترسی پیدا خواهیم کرد. فیصله کردیم، اگر چه بعضی موارد شاید در اعلامیه نیامده باشد که ما نشست‌های خود را دوام بدهیم و در جاهای مشخص دیگری نشست داشته باشیم و بقیه مواردی که سرش بحث کردیم و در اعلامیه نیامده و بالای آن توافق صورت نگرفته، روی آن نیز توافق صورت بگیرد.
نقش جهان در صلح افغانستان
یکی از طرف‌های قضیه اصلی در سطح امریکا و متحدینش است که ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم. امریکا می‌تواند که نقش خوبی را بازی بکند برای تسهیل کردن این مذاکرات، تأیید و تفاهم با این مذاکرات و آمادگی برای خروج قوای شان بعد از تفاهم و آمدن صلح در افغانستان و باقی ماندن روابط استراتژیک، روابط خوب و حسنه، روابط اقتصادی و تجارتی و حمایت شان از قوای مسلح افغانستان، چیزهایی است که امریکا می‌تواند در آن نقش خوب بازی می‌کند. همچنان نقش کشورهای همسایه و منطقه مهم است و روسیه نیز یکی از کشورهای بزرگ منطقه است، همان قسمی که در تسهیل کردن این مذاکرات نقش داشت می‌تواند در بخش‌ها و ابعاد مختلف شرایط افغانستان موثر تمام شود و نقش بازی بکند، من موثرترین نشست‌‌ها را نشست‌های بین الافغانی می‌دانم که طرف‌های مهم، تصمیم‌گیر، صاحب پایگاه مردمی که حرف برای گفتن دارند و در جامعه نقش داشته باشد. نشست‌های تشریفاتی بسیار زیاد صورت گرفته و کشورهای بسیار زیادی ملاقات و مذاکرات کرده‌اند، قبل ازین مذاکرات اخیر امریکا، در گذشته‌ها هم امریکایی‌ها مذاکرات مستقلانه با طالبان داشت، انگلیس‌ها همچنان و عربستان سعودی، ترکیه، کویت، آلمان، ناروی، هالند، قطر و کشورهای محتلف حتا همسایه‌ها و کشورهای منطقه دید و بازدید مستقلانه با طالبان داشتند که نه تنها به نتیجه نرسیدند بلکه چون از موضع و پالیسی واحد نبود، وضعیت صلح را پیچیده‌تر ساخت. حالا فکر می‌کنم کمی موضوع جمع شده و یک اجماع صورت گرفته است. تعدادی را می‌بینم که واقعاً فکر آوردن صلح پایدار را به افغانستان دارد.
دعوت‌نامه جعلی و تبلیغات منفی
کسانی که دست به چنین تبلیغات و جعل‌کاری زده‌اند کسانی استند که به نفع کشور نیستند و منافع خود را در خطر می‌بینند، با شرایط فعلی و موجودیت وضعیت موجود می‌توانند نقش بازی کنند و برای منافع خود کاری بکنند. با آمدن صلح و استقرار ثبات در افغانستان به این مهره‌ها و چهره‌های مفت‌خور و طفیلی نیاز پیدا نمی‌شود و این‌ها بسیار دست به تخریب زدند و همچنان بعضی‌ها، مهره‌های مزدور و خودفروخته بعضی از کسان بیرونی است که به نوبه خود تلاش کردند که خراب کنند. از آغازین روزی که دعوتنامه فرستاده شد به چهره‌ها و شخصیت‌های ملی، از همان روزها تبلیغات شروع شد و متأسفانه حکومت یکی از دستگاه‌های تبلیغات منفی بود که این نشست صورت نگیرد، در حالی‌که ما به جز منافع ملی، ثبات، صلح و همچنان دفاع از تمام دستاوردها و موسسات ملی که در افغانستان وجود دارد مبتنی بر منافع علیای کشور چیز دیگری در سر نداشتیم که با تأسف این‌ها تلاش کردند که این نشست تخریب شود و بر هم بخورد که الحمدالله این نشست نه تنها هیچ خللی در آن وارد نشد بلکه با عزم متین، استوارتر، خوب‌تر و قوی‌تر برگزار شد. آن‌هایی که تخریب می‌کردند که نتیجه را معکوس به مردم معرفی کنند، پیش مردم شرمنده استند. مردم دیدند که ما صلح می‌خواهیم و از منافع شان هم خیلی جرأتمندانه دفاع می‌کنیم و عقب نمی‌نشینیم و کسانی که می‌خواستند این پروسۀ ملی را سبوتاژ بکنند، پیش مردم سرافکنده استند.

نویسنده

گفت‏‌وگوی عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا