آخرین اخباراسلایدشوجهانمحیط زیست

بیش از دو میلیون مواشی و حیوان در سرمای کم سابقه مغولستان تلف شدند

خبرگزاری دید: مغولستان اعلام کرد بیش از دو میلیون مواشی و حیوان در برف و سرمای شدید و کم‌سابقه امسال این کشور تلف شده‌اند. موج سرمای شدیدی که در منطقه –زدود- نامیده می‌شود و تلف شدن مواشی‌ها و حیوانات را در پی دارد، در یک دهه گذشته شش بار دامنگیر مغولستان شده است.

گانتولگا باتسایخان، از مقامات وزارت زراعت مغولستان، روزگذشته ۷ حوت گفته است؛ مواشی‌ها و حیوانات در سرمای شدید اکثراً در نتیجه گرسنگی تلف شدند.

به نقل از رادیوفردا؛ “زدود” یا “زود سفید” که در نقاط دیگر مرکز آسیا نیز “ژوت” نامیده می‌شود، پدیده دام‌مرگی است که گرسنگی شدید و نبود امکان چِرا کردن برای حیوانات سبب تلف شدن شمار زیادی دام می‌شود.

شرایط “زدود” بار دیگر از سه ماه پیش مغولستان را دربرگرفته اما امسال دمای هوا از منفی ۵۰ درجه سردتر و بارش برف بیشتر بوده است.

دلیل وخیم‌تر شدن وضعیت آب و هوایی، خشکسالی فصل تابستان است که حیوانات را از ذخیره چربی کافی برای زنده ماندن در سرمای سخت زمستان باز داشته است.

در فصل پیشین زمستان نیز چهار میلیون و چهارصد رأس مواشی در مغولستان تلف شدند که هنوز در مقایسه با از بین رفتن ده میلیون دام و حیوان در زمستان ۱۴ سال پیش، کاهش یافته بود.

مغولستان یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای جهان است که یک سوم مردمش کوچ‌نشین هستند و زندگی‌شان به مالداری وابستگی زیادی دارد.

مالداران این کشور می‌گویند تنها کاری که می‌توانند بکنند، نیایش است تا هوای کنونی جای خود را سریع‌تر به هوای گرم بدهد وعلوفه به حیوانات برسد.

دولت اولان‌باتور قول داده برای رساندن یونجه و علوفه به دامداران تلاش کند و همزمان صادرات گوشت و پوست حیوانات را ممنوع کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا