آخرین اخباراجتماعافغانستان

بیش از ۱۰۰ هزار نفر در افغانستان از دیابت رنج می‌برد


وزارت صحت عامه خبر می‌دهد که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کشور از بیماری شکر « دیابت» رنج می‌برد.
این وزارت از چهاردهم نوامبر، روزجهانی مبارزه با شکر زیر عنوان « زن و شکر » تجلیل کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت صحت عامه عامل مبتلا شدن افراد به مرض شکر را استفاده از غدا‏های نا‏سالم، روغن جامد، عدم انجام حرکات فزیکی، چاقی و استفاده از دخانیات عنوان کرد.
مسوولان وزارت صحت عامه روی مبارزه و راه‏های جلوگیری از مبتلا شدن افراد به این بیماری تاکید کردند.
داکتر سید حبیب‏ اروال، رییس امراض غیر ساری این وزارت در صحبت با رسانه‏ها، بیماری شکر را خطرناک توصیف کرد و افزود که در افغانستان بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این بیماری رنج می‏کشند.
او افزود:« در افغانستان مانند دیگر ممالک جهان، بیماری شکر زیاد وجود دارد و به خاطر جلوگیری از گسترش این بیماری برنامه‌ها جریان دارد. در افغانستان تعداد افراد مبتلا به این بیماری به بیش از یکصد هزار نفر می‌رسد و سروی که در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام شده ‌است نشان می‌دهد که سالانه ۲۰ هزار نفر زندگی‌شان را به اثر مبتلا شدن به بیماری شکر از دست می‌دهند ».
به گفته آقای اروال، مردان و زنان در افغانستان به گونه مساوی به بیماری شکر مبتلا هستند و روی همین دلیل نشستی را زیر عنوان « زن و شکر » دایر کرده‎اند.
وزارت صحت عامه می‏گوید، تنها در کابل و برخی از ولایت‏های دیگر مراکز کنترول بیماری شکر وجود دارد و تلاش‏ها جریان دارد تا به زودترین فرصت در دیگر بخش‏های کشور نیز مراکز کنترول این بیماری ایجاد شود.
از سویی هم، سال گذشته این وزارت اعلام کرده بود که بیماری شکر، صحت ده‏ها هزار نفر از شهروندان کشور را تهدید کرده و در حال افزایش نیز است و حدود ۷/۳ درصد مرگ‎ومیر در افغانستان، ناشی از این بیماری می‌باشد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا