آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر:

بیش از ۲۵ درصد شهروندان مورد تبعیض قرار گرفته‌

یافته‌های یک تحقیق تازه کمیسیون حقوق بشر در مورد میزان تطبیق کنوانسیون مبارزه علیه تبعیض نشان می‌دهد که ۲۵.۴ درصد شهروندان کشور مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.

یافته‌های یک تحقیق تازه کمیسیون حقوق بشر در مورد میزان تطبیق کنوانسیون مبارزه علیه تبعیض نشان می‌دهد که ۲۵.۴ درصد شهروندان کشور مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.
داکتر سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در یک نشست خبری در کابل، در مورد «بررسی میزان تطبیق کنوانسیون منع هر نوع تبعیض نژادی در افغانستان» گفت که این کمیسیون با سه هزار و ۴۹۸ تن از شهروندان در ۲۹ ولایت، مصاحبه رو‌ در ‌رو انجام داده و میزان تبعیض را در موارد مختلف بررسی کرده است.
خانم سمر افزود:«از مجموع سه‌هزار و ۴۹۸ مصاحبه، دو هزار و ۶۱ تن (۵۸.۹ فی‌صد) آنان مردان بوده‌اند و ۱۴۰۵ نفر (۴۰.۲ فی‌صد) آن را زنان تشکل می‌دهند.»
رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان افزود که این از صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های کمیسیون حقوق بشر است تا هر گونه تبعیض را در کشور منع کند.
خانم سیما سمر افزود که تبعیض در هر کشوری که باشد باعث ایجاد خشونت، تشنج و ادامه منازعه می‌شود و یکی از دلیل‌های ادامه منازعه و خشونت در کشور همین موضوع تبعیض است.
خانم سمر اشاره کرد که یافته‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که ۲۵.۴ درصد شهروندان کشور گفته‌اند که با تبعیض مواجه شده‌اند، حال این تبعیض حتمی نیست که از طرف اداره‌های دولتی باشد و یا از طرف مسئولان بلندپایه حکومت، در هر سطحی که باشد، آنان ادعا کرده‌اند که با تبعیض مواجه بوده‌اند.
با این حال، او گفت که محدودیت در توزیع تذکره تابعیت، محدودیت در استخدام کارمندان دولتی، تطبیق نامتوازن پروژه‌های انکشافی در ولایت‌ها، ترفیع ناعادلانه‌ کارمندان دولت، محرومیت این کارمندان از امتیاز مالی، نقض حق دست‌رسی به عدالت و کمبود دست‌رسی به خدمات صحی و آموزشی به دلیل وابسته‌گی‌های قومی، زبانی و مذهبی، از جمله موارد موضوع تحقیق این کمیسیون بوده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا