آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

بیش از ۶۰ میلیون دالر از دانشگاه امریکایی افغانستان گم شده

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی از گم شدن ده‌ها میلیون دالر از کمک هزینه دانشگاه امریکایی در افغانستان خبر داده است.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی از گم شدن ده‌ها میلیون دالر از کمک هزینه دانشگاه امریکایی در افغانستان خبر داده است.
به نقل از نیویارک تایمز، یکی از بازرسان دانشگاه امریکایی مسئله گم شدن ده‌ها میلیون دالر را این طور توصیف کرده است: اگر حکومت ایالات متحده هزینه هر یک از دانشجویان فارغ‌التحصیل افغانستان را در یکی از کالج‌ها در امریکا پرداخت می‌کرد، به مراتب پول کمتری مصرف می‌شد تا تأمین مالی یک دانشگاه مشکل ساز انگلیسی زبان برای آن‌ها در پایتخت افغانستان.
طبق آخرین گزارش سیگار به کانگرس امریکا، از سال ۲۰۱۲ بدین‌سو بیش از ۶۳ میلیون دالر از کمک هزینه مالیه دهندگان امریکایی به این دانشگاه گم شده است.
با وجود این که «دیوید سیدنی» رییس هیئت این دانشگاه گفته که پول در دانشگاه امریکایی گم نشده و تمام کمک‌‌های دریافتی را از حکومت امریکا مصرف کرده است، اما به گفته بازرسان سیگار، موجودیت و ادامه این دانشگاه در معرض خطر قرار دارد، زیرا بازرسان این قضیه اظهار داشتند که قادر نیستند تعیین کنند چی اتفاقی برای ۶۳ میلیون دالر افتاده است.
جان ساپکو بازرس ویژه امریکا گفته است:« در ۷ سال تحقیق در مورد پیمانکاران دولتی و دریافت کنندگان کمک‌های مالی در افغانستان، این یکی از بدترین برنامه‌های اجرا شده است که تاکنون دیده‌ام.»
با این همه، این دانشگاه یکی از پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای حکومت امریکا در افغانستان به شمار می‌رود و مقامات اداره توسعه‌ای ایالات متحده دستاوردهای علمی آن را ستایش کرده است.
دانشگاه امریکایی طی دهه‌های گذشته، ۱ هزار و ۲۸۱ دانشجوی افغانستانی را فارغ داده که در مجموع ۱۲۶ میلیون دالر هزینه داشته، یعنی ۱۲۶ هزار دالر برای هر یک از مالیه دهندگان امریکایی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا