آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وزارت مالیه:

بیش از ۸ میلیارد دالر برای خودکفایی افغانستان سرمایه‌گذاری می‌شود

محمد همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه می‌گوید که ۸.۷ میلیارد دالر امریکایی به‌ منظور خودکفایی اقتصادی افغانستان در بخش‌های زراعت، انرژی برق و عمران سرمایه‌گذاری می‌شود.

محمد همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه می‌گوید که ۸.۷ میلیارد دالر امریکایی به‌ منظور خودکفایی اقتصادی افغانستان در بخش‌های زراعت، انرژی برق و عمران سرمایه‌گذاری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای قیومی که امروز (یک‌شنبه، ۱۹ جوزا) در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که از مجموع ۸.۷ میلیارد دالر، ۵.۵ میلیارد آن در بخش زراعت، ۱.۷ میلیارد آن در بخش عمران و ۱.۳ میلیارد نیز در بخش انرژی برق سرمایه‌گذاری خواهد شد.
به گفته‌ او، از این ۸.۷ میلیارد دالر، سه میلیارد دالر آن از طرف سکتور خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود و متباقی آن نیز توسط دولت افغانستان از طریق قرضه‌های کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری خواهد شد.
آقای قیومی افزود که هدف از این سرمایه‌گذاری‌ها، خودکفایی اقتصاد افغانستان می‌باشد که تا ۹ سال دیگر در سال ۲۰۲۹ تکمیل خواهد شد.
او گفت:«محور اقتصاد افغانستان در دو دهه‌ گذشته به کمک‌های خارجی بود و اکنون با این سرمایه‌گذاری‌ها تلاش می‌شود که اقتصاد افغانستان بازارمحور شود… ما تلاش می‌کنیم که با این سرمایه‌گذاری‌ها، اقتصاد خود را آهسته‌آهسته به طرف مارکیت ببریم و عواید افغانستان بتواند تمام مصارف عادی دولت را تکافو کند.»
به گفته‌ سرپرست وزارت مالیه‌ کشور، بعد از شروع ده سال از این سرمایه‌گذاری‌ها، عواید از بخش‌های سرمایه‌گذاری‌شده در حدود یک میلیارد دالر در سال افزایش خواهد یافت و تا سال ۲۰۵۰ نیز این رقم به دو میلیارد دالر در سال خواهد رسید.
از سویی هم، آقای قیومی گفت: «تحرک اقتصادی این سرمایه‌گذاری در بخش تولید در کشور، پنج چند آن می‌باشد. یعنی از سرمایه‌گذاری این ده یا یازده میلیارد دالر امریکایی، ما تا ۵۰ و ۶۰ میلیارد دالر تحرک اقتصادی را آورده می‌تواند که در محو فقر و بهتربودن وضع اقتصاد افغانستان و راهکاری که افغانستان را می‌تواند به خودکفایی ببرد، نقش عمده خواهد داشت.»
همچنان آقای قیومی در این کنفرانس با اشاره به کمک‌های پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان گفت که کشورهای عضو ناتو تعهد کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۴ میلادی افغانستان را در بخش‌های بودجه‌ دفاعی و امنیتی کمک کنند.
او افزود که این کشورها از پیشرفت‌ها در بخش‌های مختلف در افغانستان حمایت کرده، تأکید کرده‌اند که این همکاری‌ها باید فراتر از ۲۰۲۴ ادامه یابد.
ناتو سالانه پنج میلیارد دالر برای مصارف نیروهای دفاعی و امنیتی به افغانستان کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا