آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثگزارش

بیش از۱۰ هزار تفنگدار غیر مسئول در غور فعالیت دارد!

در ولایت غور بیش از ۱۰ هزار تفنگدار غیر مسئول که فعالیت‌ مسلحانه داشته و همه روزه در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی می‌جنگند.

در ولایت غور بیش از ۱۰ هزار تفنگدار غیر مسئول که فعالیت‌ مسلحانه داشته و همه روزه در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی می‌جنگند.
این افراد بیشتر در مناطق مختلف ولسوالی‌های غور بود و باش دارند و در مرکز این ولایت وجودشان کمتر به چشم می‌خورد.
حسن حکیمی عضو جامعه مدنی غور به خبرگزاری دید می‌گوید، شمار افراد مسلح غیر مسئول در این ولایت به بیش از ۱۰ هزار تن می‌رسد که آمار یاد شده نشان می‌دهد غور بیشتر این افراد را در خود جای داده است.
به گفته او، نظر به این موضوع که شمار نیروهای امنیتی در غور نا کافی است، افراد مسلح غیر مسئول بیشترین حاکمیت را در مناطق مختلف در دست دارند.
این عضو جامعه مدنی غور ادامه داد که گروه‌های مسلح غیر مسئول از عوامل تضعیف دولت محلی در این ولایت بوده و همواره در قاچاق مواد مخدر و همکاری با طالبان دست داشته‌اند.
عبدالبصیر قادری معاون شورای ولایتی غور هم گفته، وجود افراد مسلح غیر مسئول همیشه سبب نا امنی و ایجاد مزاحمت برای مردم این ولایت بوده است.
او بیان داشت که فرماند‌هان مسلح غیر مسئول در غور هر زمان مطابق میل خود عمل کرده و بنا به زوری که در اختیار دارند بالای مردم حکم صادر می‌کنند.
معاون شورای ولایتی غور تصریح کرد که حتی گروه‌های مسلحی هم که خود را حامی مردم و نظام می‌دانند در بسیاری از موارد برای دولت مشکل ساز بوده اند.
آقای قادری افزود، هیچ گروهی همچون نیروهای دولتی توان خدمت‌گذاری به مردم را ندارند چرا که این نیروها تحت حاکمیت قانون عمل می‌کنند.
او با این گفته‌ها اشاره کرد که بارها حاکمیت قانون توسط افراد زورمند مسلح زیر سوال برده شده و تحت نام حامی دولت مردم را مورد آزار و اذیت قرار داده‌ اند.
از سوی دیگر، عبدالحی خطیبی سخنگوی اداره محلی غور نیز یادآور شده که افراد مسلح غیر مسئول در این ولایت به دو کتله تقسیم می‌شوند که یک گروه همکار دولت بوده و گروه دیگر نیز به دنبال منافع شخصی خود می‌باشند.
وی پیدایش گروه‌های مسلح غیر مسئول در ولایت غور را ناشی از اختلافات قومی موجود میان مردم آن عنوان کرده است.
سخنگوی والی غور ادامه داد که مردم این ولایت هرگز طرفدار طالبان و دیگر گروه‌های مخالف مسلح دولت نیستند اما برای دفاع از منافع خود سلاح به دست گرفتند که به مرور زمان همین افراد مسلح تبدیل به تفنگداران زورمند شدند.
آقای خطیبی اشاره کرد که افراد مسلح غیر مسئول از طرف‌های مقابل خود چور و چپاول کردند، کسانی را به قتل رساندند و در نتیجه اکنون برای حفظ جان خود هم باید متکی به قدرت سلاح باشند.
بنا به اطلاعات موجود، گروه‌های مسلح غیر مسئول در غور از یک و نیم دهه پیش و همزمان با فروپاشی نظام طالبان قدرت گرفتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا