آخرین اخبارافغانستانبرگزیده

بیم و امیدها نسبت به برگزاری انتخابات پارلمانی در سال آینده

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که استفاده از سیستم تکنالوژی در روند برگزاری انتخابات، تاثیر‌گذار بوده و زمینه برگزاری انتخابات را به گونه زودهنگام در سال جدید خورشیدی، فراهم می‌کند.
عبدالبدیع صیاد، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در گفت‌وگو با خبرگزاری دید، گفت: در حال حاضر گفت‌وگوی رهبری کمیسیون مستقل انتخابات و رهبران سیاسی حکومت در خصوص چگونگی استفاده از سیستم تکنالوژی در انتخابات جریان دارد که در آینده نزدیک، این موضوع برای مردم افغانستان روشن خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در خصوص ویژه‌گی سیستم تکنالوژی تاکید کرد، که در موجودیت سیستم تکنالوژی، دیگر نیازی به استفاده تذکره‌های الکترونیکی و یا هم کارت‌های سابقه در انتخابات مهم نخواهد بود.
از سوی هم، شماری از نهادهای ناظر بر روند انتخابات نسبت به عملکردهای کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت نگران‌اند.
یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، می‌گوید: در حال حاضر، کمیسیون مستقل انتخابات یک استراتیژی مشخصی را با مشوره نهادهای ناظر و نهادهای ناظر انتخاباتی روی دست نگرفته‌ است که این امر، کارکردهای این نهاد را زیر سوال برده است.
در کنار نبود استراتیژی، چالش‌های روزافزون ناامنی‌ها و نبود بودجه کافی برای برگزاری انتخابات، از چالش‌های دیگری است که فرا راه کمیسیون انتخابات قرار دارند.
نهادهای ناظر بر روند انتخابات با وجود این‌همه چالش‌ها، باورمند است، که کمیسیون انتخابات و حکومت وحدت ملی قادر به برگزاری انتخابات پارلمانی در سال ۱۳۹۶ خورشیدی، نخواهد بود.
در همین حال، برخی از اعضای مجلس نمایندگان نیز معتقدند که مسئولان حکومتی و نهادهای انتخاباتی در شرایط کنونی آماده‌گی لازم را برای برگزاری انتخابات پارلمانی ندارند.
غلام فاروق مجروح، عضو مجلس نمایندگان گفته است که در گام نخست، باید تذکره‌های الکترونیکی برای مردم افغانستان توزیع شود تا زمینه واقعی برگزاری انتخابات پارلمانی فراهم شود، در غیر آن، شعارهای حکومت نسبت به برگزاری انتخابات پارلمانی، بیهوده خواهد بود.
این نگرانی‌ها پس از آن مطرح می‌شود که رهبران حکومت وحدت ملی، قبلاً تعهد کرده‌ بودند، تا انتخابات پارلمانی را در سال جدید خورشیدی در سراسر کشور، به گونه شفاف و عادلانه، برگزار کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا