آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

بیوه‌های سربازان افغان و استفاده‌جویی مقامات!


دهه‌ها می‌گذرد که افغانستان شاهد جنگ‌های داخلی با هراس‌افکنان است که در جریان آن هزاران خانواده از اقشار مختلف جامعه از اثر این رویدادهای تلخ مرگ و میر، عزیزان شان را از دست دادند، اما بر مبنای گزارش‌های تازه، بر این کشت و خون‌ها رنگ تازه‌ای اضافه شده است که شناخت دشمن و دوست را دشوار ساخته است.
در پی گزارش‌های تازه، پرده از رویدادهایی بلند می‌شود که پیامدهای نادرستی را همچو کابوس بد، بر روان قربانیان آن به ارمغان می‌آورد.
براساس گزارش اداره سرمفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان( سیگار) بیوه‌های سربازان کشته‌شده که در جریان جنگ کشته شده‌اند، در بدل دریافت حقوق تقاعدی همسران شان، از سوی مقامات امنیتی مورد بد رفتاری جنسی قرار می‌گیرند.
سیگار در این گزارش وجود فساد در نهادهای امنیتی را تقویت فرهنگ معافیت از سوی شماری از رهبران نیروهای دفاعی و امنیتی افغان در سطح بالا می‌داند که سبب عادی در نظر گرفتن آن در سطح پایین می‌شود.
مقامات حکومت افغانستان در مورد تایید و رد گزارش سیگار مبنی بر آزار و اذیت جنسی بیوه‌های سربازان افغان، اختلاف نظر دارند.
حکومت افغانستان، گزارش سیگار مبنی بر آزار و اذیت بیوه‌های سربازان افغان از سوی نهادهای امنیتی را تایید می‌کنند و می‌گویند که مشکلات به گونه وحشتناک در برخی ادارات دولتی وجود دارد و سعی می‌شود تا برای آوردن اصلاحات، مبارزه علیه این پدیده زشت صورت گیرد.
اما وزارت امور داخله کشور این گزارش را رد می‌کند و آن را بی‌اساس می‌خواند.
نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله با رد این ادعا می‌گوید که این گزارش قابل پذیرش نیست، دور از واقعیت است و خانواده‌های شهدا در کشور از احترام و عزت خاص برخوردار هستند.
در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از خشونت علیه زنان و آزار واذیت بیوه‌های قربانیان نیروهای امنیتی ابراز نگرانی می‌کند.
بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان وقوع چنین رویدادها را نقض سریع حقوق بشر می‌خواند و می‌گوید:« وقوع چنین برخوردهای زشت از سوی نهادهای امنیتی پیامدهای ناگواری را در پی دارد که سبب بی‌باوری خانواده‌ها، گسترش اعمال خشونت بر زنان و همچنان عدم مراجعه خانواده‌های قربانیان جهت اخذ امتیازات شهدای شان می‌شوند.»
آقای صدیقی در صحبت با خبرگزاری دید می‌گوید که این کمیسیون از دولت می‌خواهد تا برای دادخواهی به خانواده‌های قربانیان نیروهای امنیتی اقدامات جدی کنند و با عاملان آن برخورد قانونی صورت گیرد.
این در حالی‌ست که حکومت وحدت ملی برای حمایت از بازمانده‌گان نیروهای امنیتی و دفاعی همواره وعده‌هایی داشته است و سران حکومت نیز بر رسیده‌گی به خوانواده‌های شهدا تاکید کرده‌اند.
گزارشگر: شمیمه احدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا