آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

بیکاری گسترده؛ اختر سهیل خبرنگاری که صنف‌های اختر شناسی برگزار می‌کند

رسول شهزاد-کابل

خبرگزاری دید: در روستای کوچکی در شهرستان/ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ در شمال افغانستان، اختر سهیل خبرنگاری است که به دنبال بیش از یک سال بیکاری و خانه‌نشینی، اکنون صنف‌های اخترشناسی برگزار می‌کند، تا جوانان روستایی با این عرصه آشنا شوند.

شمار زیادی از خبرنگاران و اهل رسانه پس از تحولات سیاسی در سال ۱۴۰۰ خورشیدی بیکار شده، به خارج پناهنده شدند یا به کارهای غیر از حرفه خود روی آوردند.

اختر سهیل نیز یکی از خبرنگارانی است که پس از سال‌ها تجربه کار خبرنگاری، بیکار مانده و به فعالیت‌های مختلف برای امرار معاش روی آورده است.

کشاورزی و باغداری را در دو سال گذشته تجربه کرده و اکنون با برگزاری صنف‌های آماتوری اخترشناسی با جوانان و بزرگسالان روستایی کار می‌کند. او هرچند از این صنف‌ها هیچ درآمدی ندارد، اما می‌گوید که درآمد این صنف‌ها برایش اهمیت ندارد.

اختر سهیل اکنون در ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ است، جایی حدود ۶۰ کیلومتر دورتر از مزارشریف در جهت شمال‌غرب.

او در باره ایده برگزاری صنف‌های آماتوری اخترشناسی به خبرگزاری دید می‌گوید، شب‌های پر ستاره روستا و اوقات فراغت او را به این فکر انداخت که با جمعی از باشندگان روستا و امکانات اندکی که در اختیار داشت، به مطالعه اجرام بپردازند.

او هرچند می‌گوید که کار را با علاقه و اشتیاق ادامه خواهد داد و در نظر دارد تا دایره این جلسات‌ را گسترش بدهد، اما از نبود امکانات ابتدایی شکوه دارد.

نبود انترنت نیرومند، نبود مواد لازم به دلیل غریب بودن رشته اخترشناسی در افغانستان و همچنان عدم حمایت از مشکلات سد راه او در این عرصه است.
سهیل گفت: مواد لازم نیست، انترنتی که بتوانیم مواد بگیریم نداریم، مواد مکتوب هم در بازار نیست، اما با تمام چالش‌ها تلاش داریم که ادامه بدهیم.

صنف‌های اخترشناسی نه وقت منظم دارد و مکان مشخصی، هرجا میسر بود، همان جا برگزار می‌شود. شاید به همین دلیل عدم قید زمان و مکان شماری از مردم روستا از کودک تا بزرگسال، دانش‌آموز و دهقان علاقمند شده‌اند تا به جلسات بیایند.

سهیل می‌گوید که تاکنون استقبال مردم به ویژه دانش‌آموزان از این جلسات خیلی خوب بوده است. به گفته او، جوانان بیشتر علاقه می‌گیرند و با انرژی بیشتر اشتراک می‌کنند.

این جلسات اما یک روی دیگر هم دارد، بیکاری و فقر گسترده در کشور.

سهیل در این مورد می‌گوید: نمی‌توان فقر را نادیده گرفت. بیکاری هم عامل مهمی است، اما علاقه هم داشتیم.

اختر سهیل سال‌ها خبرنگاری می‌کرد، او در رسانه‌هایی مثل اطلاعات روز، تلویزیون سفیر، تلویزیون مهر، رادیو لحظه و روزنامه عصر مردم‌سالاری کار کرده است.

اما پس از تحولات سال ۱۴۰۰ خورشیدی مثل خیل زیادی از خبرنگاران بیکار و خانه نشین شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا