آخرین اخباراجتماعافغانستان

بی‌جاشدگان داخلی: از کرونا گذشتیم اما گرسنگی ما را خواهد کشت

بی‌جاشدگان داخلی در گفت‌وگو با سازمان عفو بین‌الملل گفته‌اند که ممکن است آن‌ها از همه‌گیری کووید-۱۹ جان سالم ببرند، اما گرسنگی آن‌ها را از بین خواهد برد.


به گزارش خبرگزاری دید، سازمان عفو بین‌الملل امروز چهارشنبه(۱۱ حمل) گزارش خود را در مورد تأثیر کووید-۱۹ بالای بی‌جاشدگان داخلی منتشر کرد که نشان می‌دهد آن‌ها هیچ کمکی از سوی دولت دریافت نکرده‌اند و در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند.
عفو بین‌الملل می‌گوید که چهار میلیون بی‌جاشده داخلی در افغانستان شرایط نگران‌کننده‌ای داشتند که همه‌گیری کووید-۱۹ جهان‌گیر شد.

این سازمان در گزارش خود پیرامون وضعیت بی‌جاشدگان داخلی در افغانستان می‌گوید: … با منابع موجود و با توجه به شمار زیاد مردم در کمپ‌ها، کمک کافی هرگز نرسید.
گزارش می‌افزاید که این افراد با کمبود شدید آب و خدمات بهداشتی و صحی مواجه هستند و در جریان موج اول و دوم ویروس کرونا، هیچ کمکی دریافت نکردند.
بی‌جاشدگانی که عفو بین‌الملل با آن‌ها صحبت کرده است، گفته‌اند آن‌ها یا هیچ کمکی غذایی دریافت نکرده‌اند و اگر هم دریافت‌ کردند، بسیار ناچیز بوده است.


یکی از این بی‌جاشدگان داخلی گفته است: راست می‌گم ما هیچ‌چیزی برای زندگی نداریم، کار نداریم، پول نداریم و جایی برای زندگی نداریم. تنها خدا می‌داند چقدر وضعیت ما سخت است. … ما هیچ کمکی از هیج کسی دریافت نکردیم. در جریان چهار ماه قرنطین، مجبور شدیم از دکان‌ها و نانوایی‌ها کالا و غذا قرض بگیریم.
بی‌جاشدگان داخلی از حکومت و جامعه‌ جهانی خواسته‌اند برای برگشت به روستاهای شان به آن‌ها کمک کنند.
درگیری، خشونت‌، کمبود منابع، سیل و همه‌گیری کرونا از جمله عوامل اصلی آوارگی داخلی در افغانستان خوانده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا