آخرین اخباراجتماعافغانستان

بی‌جا شدن بیش از ۱۰ هزار خانوار در اثر جاری شدن سیلاب در کشور

مسئولان در وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث می‌گویند که جاری شدن سیلاب‌ها در کشور در یک ماه اخیر بیش از ده هزار خانواده را بیجا کرده است.

مسئولان در وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث می‌گویند که جاری شدن سیلاب‌ها در کشور در یک ماه اخیر بیش از ده هزار خانواده را بیجا کرده است.
احمد ‌تمیم عظیمی سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث، روز جمعه (نهم حمل) به هشت صبح گفته است که از دوازدهم حوت به این سو، ده هزار و چهارصد خانه به صورت کلی و بیش از ده هزار خانه دیگر به صورت قسمی ‌تخریب شده است.»
به گفته او، ده هزار و چهارصد خانواده از نوزده ولایت کشور بی‌خانه و به ولایت‌های همجوار آواره شده‌اند.
آقای عظیمی‌ هم‌چنان افزود:«یافته‌های ما نشان می‌دهد که در ۲۷ روز اخیر ۱۰۴ شهروند در ولایت‌های مختلف کشور جان باخته‌ و حدود ۲۳۷ تن دیگر بر اثر جاری شدن سیلاب‌ها زخم برداشته‌اند.»
آن‌چنانی که مسئولان می‌گویند، در حال حاضر ۱۸۴ ولسوالی و ۲۷۳ روستا در نوزده ولایت کشور در معرض خطر سیلاب قرار دارد. آنان هم‌چنان می‌افزایند که فراه‌، قندهار، هرات، هلمند، فاریاب، جوزجان، بادغیس، زابل و ارزگان از ولایت‌هایی است که میزان آسیب در آن‌ها بلند است.
افزون بر این، جاری شدن سیلاب‌ها سبب شده که دروازه‌ ۱۴۴ باب مکتب در این نُزده ولایت به روی شاگردان بسته شود. در نتیجه آن هزاران دانش‌آموز از رفتن به مکتب باز مانده‌اند.
آمارهای وزارت معارف نشان می‌دهد که تنها در ولایت‌های فراه، قندهار و هلمند بیش از ۳۳ هزار دانش‌آموز از رفتن به مکتب محروم شده‌اند. آمارهای این وزارت نشان می‌دهد که از میان این ارقام ۲۱ هزار دانش‌آموز پسر و نزدیک به ۱۳ هزار دیگر آن دانش‌آموزان دختر می‌باشند. وزارت معارف اما تاکنون آمار دانش‌آموزان ولایت‌های دیگر را همگانی نکرده است.
مسئولان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث از همکاری‌ این وزارت با این آسیب‌دیدگان خبر داده می‌گویند، بیش از یک‌صد‌و‌پنجاه میلیون افغانی برای آسیب‌دید‌گان و بی‌جا‌شد‌گان داخلی در سایر ولایت‌ها فرستاده شده است.
احمد‌ تمیم عظیمی گفت: «برای ده هزار خانواده بی‌جاشده مواد غذایی توزیع کردیم و برای ده هزار و چهار‌صد خانواده دیگر مواد غذایی و غیرغذایی توزیع کرده‌ایم.»
آقای عظیمی‌ هم‌چنان افزود که برای ۴ هزار و ۹۰۰ خانواده پول نقد توزیع شده است.
این در حالی است که چندی پیش رییس جمهور غنی دستور داد تا برای صاحبان خانه‌هایی که به صورت کلی تخریب شده است، مبلغ ۱۵ هزار و خانه‌هایی که به گونه‌ قسمی‌ تخریب شده است مبلغ ۷۵۰۰ افغانی توزیع شود. هم‌چنان در این فرمان آمده است که برای هر‌خانواده شهید ۵۰ هزار و برای هر‌خانواده زخمی مبلغ ‌۲۵هزار افغانی کمک نقدی صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا