آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

بی‌نتیجه پایان یافتن روز سوم مذاکرات میان امریکا و طالبان

گزارش‌ها از دوحه در قطر حاکی است که روز سوم دور هشتم مذاکرات میان گروه طالبان و امریکایی‌ها بر سر روند صلح افغانستان بی‌نتیجه پایان یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، برخی منابع از ادامه گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان می‌گویند که تأکید امریکا برای ادامه حضور بخشی از استخبارات این کشور در افغانستان یکی از مسایل اختلافی میان دو طرف می‌باشد.
مولوی عبدالشکور مطمئن رییس کمیته المپیک رژیم طالبان، می‌گوید:« مسئله اختلافی این است که امریکا خواهان باقی ماندن یک بخش استخبارات این کشور در افغانستان است؛ اما طالبان این مسئله را نمی‌پذیرند.»
در همین حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت و یک تن از نامزدان ریاست جمهوری، خوشبین است که این دور گفت‌وگوها زمینه را برای آغاز گفت‌وگوهای میان‌افغانی فراهم خواهد ساخت.
آقای عبدالله اظهار می‌دارد:«در آستانه شروع مذاکرات همه شمول میان افغان‌ها قرار داریم، خیلی مهم است که این دور گفت‌وگوها نتیجه بدهد و زمینه را برای گفت‌وگوهای رسمی صلح فراهم بسازد.»
با این حال، شماری از اعضای پیشین گروه طالبان در کابل، از دو طرف می‌خواهند که برای پایان دادن زودهنگام به خشونت‌ها درموقف شان نرمش نشان دهند.
سید اکبرآقا یک فرمانده پیشین گروه طالبان می‌گوید:« برگزاری انتخابات جفا درحق مردم است، باید روی چگونگی انتخابات پس از توافق صلح تصمیم گرفته شود.»
با این همه، وزارت امور خارجه، امروز(دوشنبه، ۱۴ اسد) دومین برنامه عمل ملی قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت ملی درباره صلح، امنیت و زنان را رونمایی کرد.
این در حالی است که رسانه‌های پاکستانی، اخیراٌ گزارش داده‎اند که انتظار می‌رود پس از توافق صلح در دوحه، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا، ماه آینده میلادی برای نهایی‌سازی آن به افغانستان و پاکستان سفر کند. افزون بر این یک هیئت بلند پایه وزارت خارجه امریکا از بهر گفت‌وگو در مورد صلح افغانستان، به اسلام‌آباد سفر کرده است. این هیئت به رهبری الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی وارد اسلام‌آباد شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا