آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

تأکید مجدد دولت بایدن بر تعداد ۳۰۰ هزار نفری ارتش دوره جمهوری افغانستان!

خبرگزاری دید: ۱۸ ماه پس از تسلط طا-لبان بر افغانستان، کاخ سفید همچنان شمار سربازان و پولیس افغانستان در نظام جمهوری را ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده و در گزارش خود بر آن پافشاری کرده است.

به نقل از تَسک اند پرپوز، پنتاگون روز پنجشنبه گذشته نسخه طبقه‌بندی شده گزارش مستقل پسا-اقدام را به کانگرس ارایه کرد که به چگونگی اجرای سیاست ایالات متحده در افغانستان از جنوری تا اگست ۲۰۲۱ توسط وزارت دفاع می‌پردازد.

کاخ سفید نیز خلاصه ۱۲ صفحه‌ای از این گزارش را منتشر کرد.

این خلاصه یک نکته کلیدی را تکرار می‌کند مبنی بر این‌که مقامات دولت بایدن چندین بار در سال ۲۰۲۱ از آن استفاده کردند تا استدلال کنند که دولت افغانستان می‌تواند پس از خروج امریکا، حداقل تا مدتی در مقابل طا-لبان دوام آورد؛ این‌که نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان، به شمول سربازان و پولیس از شمار طا-لبان بیشتر بود.

این گزارش بیان می‌کند: در مقایسه با طا-لبان، آن‌ها تعداد و تجهیزات بسیار بیشتر و برتر داشتند. نیروی هوایی، دو دهه آموزش و پشتیبانی و ۳۰۰ هزار سرباز در مقایسه با ۸۰ هزار جنگجوی طا-لبان.

اما زمانی که بایدن خروج از افغانستان را در اپریل ۲۰۲۱ اعلام کرد، نشانه‌های روشنی وجود داشت که نیروهای امنیتی افغانستان خانه‌ای از کارت‌ها است که بدون حمایت نیروهای امریکایی و پیمانکاران غیرنظامی نمی‌توانستند کاری انجام دهند.

جاناتان شرودن کارشناس مسایل افغانستان در جنوری ۲۰۲۱ تخمین زد که کل ارتش افغانستان – به شمول نیروی هوایی افغانستان – در مجموع ۹۶ هزار سرباز بود. حدود ۸۳ هزار  افسر پولیس نیز وجود داشت که شمار مجموعی آن را به ۱۷۹ هزار نفر می‌رساند.

با این حال، به گفته بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) ده‌ها هزار سرباز «خیالی» در صفوف ارتش افغانستان وجود داشت که فقط روی کاغذ بودند و حضور فزیکی نداشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا