آخرین اخبارجهاندولت فراگیرسیاست

تأکید چین و پاکستان بر تشکیل «ساختار سیاسی همه‌‌شمول» در افغانستان

خبرگزاری دید: وزرای امور خارجه چین و پاکستان بر تشکیل ساختار سیاسی گسترده و فراگیر در افغانستان پافشاری کردند.


وزارت امور خارجه پاکستان با نشر بیانیه مشترک گفته است که وزرای خارجه چین و پاکستان از حکومت موقت طا-لبان خواستند تا یک ساختار سیاسی فراگیر و همه‌شمول را در افغانستان ایجاد کرده و بر حقوق زنان و کودکان احترام بگذارند.
بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه دولت جدید پاکستان پس از سفر به امارات متحده عربی و امریکا و دیدار با مقامات این کشورها، به چین رفت و با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در رابطه به طیف گسترده از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد.
پس از دیدار و رایزنی در مورد موضوعات مختلف که مصادف با ۷۱ امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بود، مقامات دو کشور روی بیانیه مشترکی به توافق رسیدند.
در این بیانیه در رابطه به افغانستان گفته شده است: دو طرف در مورد آخرین تحولات افغانستان گفت‌وگو کردند. دو جانب توافق کردند که صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه و رفاه منطقه حیاتی است.
مقامات بلندپایه چین و پاکستان «از حکومت موقت طا-لبان خواست که ساختار سیاسی گسترده و فراگیر ایجاد کند، سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و صحیح را اتخاذ، از حقوق زنان و کودکان محافظت و اطمینان حاصل کند که خاک افغانستان علیه هیچ یک از همسایگانش استفاده نمی‌شود».
هر دو طرف همچنین از جامعه بین‌المللی خواست که در جلوگیری از بحران بشردوستانه کمک کند و به تعهدات خود در مورد بازسازی اقتصادی و توسعه آینده افغانستان احترام بگذارد.
هر دو طرف از کمک مداوم میکانیزم هماهنگی و همکاری میان کشورهای همسایه افغانستان پشتیبانی و آمادگی خود را برای همکاری با همه طرف‌ها جهت تطبیق ابتکار تونشی کشورهای همسایه افغانستان برای حمایت از بازسازی اقتصادی و همکاری عملی با افغانستان ابراز کردند.
وانگ یی و زرداری بوتو همچنین آمادگی خود را برای گسترش دهلیز اقتصادی چین و پاکستان CPEC به افغانستان تکرار کردند.
بهبود روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی از جمله سایر موضوعات مورد بحث خوانده شده است.
دو طرف تروریزم را دشمن مشترک بشریت نامیده و بار دیگر حمله تروریستی موسسه کنفوسیوس چین در دانشگاه کراچی را به شدت محکوم کردند.
وزرای خارجه دو کشور تاکید کردند که آسیای جنوبی صلح‌آمیز و مرفه به نفع مشترک همه طرف‌ها است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا