آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

برشنا:

تاجیکستان آماده است روند انتقال برق به افغانستان را عادی بسازد

شرکت برشنا می‌گوید که جانب تاجیکستان اعلام نموده که روند انتقال برق را به افغانستان عادی می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری دید، مسئولان شرکت برشنا، می‌گویند که تاجیکستان، برای عادی‌سازی روند انتقال برق به افغانستان، اعلام آمادگی کرده است.

مجتبی هوشمند، مشاور پلان شرکت برشنا امروز شنبه (۱۵ سنبله)، در یک نشست خبری گفت که تاجیکستان آماده است تا روند انتقال برق به افغانستان را به حالت عادی برگرداند.

وی افزود: «تاجیکستان، هفته گذشته اطمینان داده که سطح آب در سد برق صادراتی این کشور، دوباره به حالت عادی برگشته و به همین دلیل، آماده است تا ۱۵۰ مگاوات برق را به‌صورت کامل به افغانستان انتقال دهد».

گفتنی است که حدود یک ماه پیش، به دلیل پایین آمدن سطح آب در سد برق صادراتی تاجیکستان، این کشور، روند انتقال برق به افغانستان را از ۱۵۰ مگاوات، به کمتر از ۵۰ مگاوات کاهش داد.

به دنبال آن، شرکت برشنا با دولت ازبیکستان وارد گفت‌وگو شد و حدود ۳۰۰ مگاوات برق، از این کشور وارد کرد.

با این حال، هوشمند، قرارداد ۱۰ ساله‌ خرید برق از ازبیکستان را که هفته گذشته امضا شد و تفاهم با یک شرکت قراردادی در زمینه‌ی آغاز کار فاز اول پروژه‌ی تی‌ای‌پی را که از ترکمنستان آغاز و به هرات و فراه می‌انجامد، از فرصت‌های دیگر برای افزایش میزان انرژی برق در افغانستان عنوان کرد.

وی افزود که در صورت تکمیل فاز دوم این پروژه، افغانستان سالانه ۵۰ میلیون دالر از بابت ترانزیت برق ترکمنستان به پاکستان، به دست خواهد آورد.

مصطفی آریا مشاور ارشد شرکت برشنا در این نشست گفت که تولید انرژی برق به ویژه انرژی برق آفتابی، مورد توجه خاص رهبری جدید این شرکت قرار گرفته است.

وی افزود که شرکت برشنا قصد دارد تا با فراهم‌سازی تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، فرصت تولید انرژی برق در افغانستان را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا