آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

ایتلاف ملی بزرگ:

تاخیر انتخابات به هر دلیلی پذیرفتنی نیست

ایتلاف ملی بزرگ نیز با نشر اعلامیه‌ای نسبت به تعویق انتخابات واکنش نشان داده و آن را تبانی کمیسیون انتخابات و حکومت خوانده است. این ایتلاف در اعلامیه‌اش تصریح کرده که هر بار کمیسیون انتخابات و حکومت از تعهد حرف زده‌اند، علیه آن اقدام کرده و عهد شکنی کرده‌اند.


ایتلاف ملی بزرگ نیز با نشر اعلامیه‌ای نسبت به تعویق انتخابات واکنش نشان داده و آن را تبانی کمیسیون انتخابات و حکومت خوانده است. این ایتلاف در اعلامیه‌اش تصریح کرده که هر بار کمیسیون انتخابات و حکومت از تعهد حرف زده‌اند، علیه آن اقدام کرده و عهد شکنی کرده‌اند.
در اعلامیه آمده است:« ایتلاف بزرگ ملی ماه‌ها قبل و در زمستان سال گذشته پیش از آغاز اعلام تقویم انتخابات پارلمانی، پیشنهادهای سه ماده‌ای اصلاحی خود را مبنی بر بهبود شرایط انتخابات شفاف و عادلانه، درزمینه برگزاری انتخابات پارلمانی رسماً اعلام نمود اما حکومت و کمیسیون آن را نادیده گرفت.»
متن کامل اعلامیه:
ایتلاف بزرگ ملی افغانستان روند ابهام‌آمیز به تاخیر انداختن زمان انتخابات ریاست جمهوری را به هردلیلی که انجام شده است را قابل قبول نمی‌داند موقف و نگرانی خویش را نسبت به این اقدام، اعلام می‌دارد.
با تاسف حکومت و کمیسیون انتخابات هرباری که ازتعهد درباب اجرای وظایف خود مخصوصاً درمسئله انتخابات سخن گفته‌اند، بلافاصله برضد آن اقدام کرده و باتعهد شکنی و تخلفات آشکارعمل نموده‌اند.
ایتلاف بزرگ ملی ماه‌ها قبل و در زمستان سال گذشته پیش از آغاز اعلام تقویم انتخابات پارلمانی، پیشنهاد‌های سه ماده‌ای اصلاحی خود را مبنی بر بهبود شرایط انتخابات شفاف و عادلانه، درزمینه برگزاری انتخابات پارلمانی رسماً اعلام نمود اما حکومت و کمیسیون آن را نادیده گرفت احزاب و ایتلاف سه مورد ذیل را در طرح خود الزامی دانسته و پیشنهاد کرده بود:
یک – تغیر سیستم انتخاباتی sntv رای غیر قابل انتقال به سیستم mdr یعنی رای قابل انتقال.
دو – تامین نظارت جدی ازسوی احزاب، ایتلاف‌ها و نهادهای ناظر مدنی، به منظور شفافیت و عدالت انتخابات.
سه – استفاده از تکنالوجی و بایومتریک درانتخابات جهت تضمین شفافیت.
انتخابات پارلمانی بر گزار شد اما نتایج آن در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. ایتلاف به تعقیب مواضع قبلی خود نتایج انتخابات که از طریق جمع‌آوری بایومتریک اعلام شود را قبول می‌کند و از موقف پارلمان در مورد آرای بایومتریک شده نیز حمایت می‌کند.
اما در مورد انتخابات ریاست جمهوری ضمن رد تاخیر انتخابات روی چهار اصل تاکید بعمل می‌آورد:
۱- استفاده کامل از تکنالوجی در ثبت نام رای دهنده و در روز انتخابات
۲- تغییر و اصلاحات در ساختار کمیسیون‌های انتخاباتی
۳- تغییر سیستم اس ان تی وی به سیستم ام دی آر
. ۴- نظارت احزاب و ایتلاف ازپروسه انتخابات
و این شروط از جمله مطالبات ما در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌باشند.
در مورد صلح
بحث مصالحه جدی است و شاید یکی از دلایل تاخیر انتخابات ریاست جمهوری مسئله گفت‌وگوهای صلح باشد. ایتلاف بزرگ ملی درحالی که خواهان انجام مذاکرات واضح و مشخص بین‌الافغانی برای تامین صلح درکشور است، تضمین بین‌المللی و مشارکت فعال کشورهای منطقه را کاملاً الزامی می‌داند.
ما ضمن تاکید بر راه حل سیاسی، اعمال تروریستی و خشن درولایات تخار، فاریاب، و هلمند و…، را به شدت محکوم می‌کنیم و در گفت‌وگوهای صلح روی شرایط خود تاکید داریم و جنگ را راه حل نمی‌دانیم. از نظر ایتلاف یگانه راه حل همان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به خاطر صلح و ثبات دایمی است.
حکومت با درایت و با وفاق و اجماع ملی طرح برای صلح داشته باشد احزاب و ایتلاف را صادقانه در مذاکرات شریک و دخیل نماید و طالبان هم باید از کشتار و جنگ بی‌معنا دست بردارد؛ زیرا هرگز از راه جنگ به هدف نمی‌رسند.
کمیته سیاسی ایتلاف بزرگ ملی افغانستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا