آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

تیم دولت ساز:

تاخیر بی‌مورد در اعلام نتایج انتخابات، بحران آفرین است

تیم انتخاباتی دولت‌ساز با بحران آفرین خواندن تاخیر بیشتر در اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری، از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که نتیجه انتخابات را در زمان معینه مطابق تقویم جدید اعلام نتایج، اعلان کند.

به گزارش خبرگزاری دید، تیم انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری رییس جمهور غنی، با نشر اعلامیه‌ای، امروز شنبه(۱۸عقرب) از تاخیر بی‌مورد در اعلان نتایج انتخابات هشدار داده و خواستار رعایت تقویم انتخاباتی شد.

در اعلامیه این تیم آمده که بیش از این تاخیر در اعلام نتایج جامعه را در ابهام قرار داده و مورد صدمه رسیدن به روند صلح که خواست همه مردم است، می‌شود. این تیم همچنان تاکید کرده است که عدم اعلام نتیجه انتخابات در زمان معینه، سبب بی‌باوری بیشتر مردم به مردم‌سالاری خواهد شد.

متن کامل اعلامیه:

اعلامیه کمیته سیاسی ستاد انتخاباتی تیم دولت ساز در پیوند به پروسه انتخابات ریاست جمهوری

۱۸ عقرب، ۱۳۹۸

هموطنان گرامی!

کمیته سیاسی ستاد انتخاباتی تیم دولت ساز که در آن احزاب، نهادهای مدنی، شوراهای قومی، شخصیت‌های نامدار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نماینده‌های معزز مردم افغانستان در ولسی جرگه و مشرانو جرگه، علمای کرام، معززین قومی و جوانان بسیج وهم صدا اند، پس از مشوره‌های عمیق و گسترده، این اعلامیه را در پیوند به پروسه انتخابات به سمع و توجه شما می‌رساند.

۱ـ محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و رییس تیم دولت ساز در حالی از انکار نا پذیری و اجتناب نا پذیری انتخابات صحبت و دفاع کرد که دسیسه‌های پیدا و پنهان بر آن بود تا مردم افغانستان را از حق مشروع و قانونی شان که تعیین زعامت از طریق رای مردم است، محروم سازند. تیم دولت ساز از این موقف ملی و قانونمند رییس جمهور افغانستان حمایت قاطع نمود. امروز الحمدلله مردم افغانستان توانستند شجاعانه و با پذیرش خطرات جدی یک بار دیگر از یک آزمون بزرگ ملی و تاریخی دیگر موفق و سرفراز به در آیند. انتخابات ریاست جمهوری موفقانه انجام یافت و به یاری خداوند متعال دسایس و توطئه‌های ضد ملی و ضد نظام و قانون اساسی افغانستان خنثی و ناکام گردید.

۲ـ تیم انتخاباتی دولت ساز یک بار دیگر از فدا کاری و شجاعت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به خاطر زحمات و فداکاری‌هایی که در راستای انجام رسالت ملی شان در حراست از مردم سالاری و تامین امنیت انتخابات از خود نشان داده‌اند، ابراز سپاس و امتنان می‌نماید. ما باز هم با توجه این نیروهای با افتخار می‌رسانیم که فریضه و رسالت شان  پایان نیافته است. مردم افغانستان مشتاقانه منتظراند که نتیجه انتخابات اعلان گردد و زعامت انتخاب شده توسط مردم، بدون اخلال، بتواند تداوم جمهوریت را تمثیل نموده و دولت بتواند بدون انقطاع دَین خویش را در برابر مردم مانند سایر دولت‌های مردم‌سالار، طبق قانون اساسی، ایفا نماید.

۳ـ  تیم انتخاباتی دولت ساز از کمیسون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی احترامانه تقاضا می‌کند که در روشنایی قوانین نافذه، مقررات و طرزالعمل‌های انتخاباتی با حرمت‌گذاری به حق مشروع و قانونی مردم افغانستان تقویم کاری خویش را رعایت و نتایج انتخابات ۶ میزان را در زمان و موعد جدید تعیین شده اعلان نماید. تعویق بی‌مورد اعلان نتایج انتخابات، کشور را در حالت ابهام قرار می‌دهد و چنین حالت مبهم صدمه مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد کشور و پروسه صلح که برای مردم افغانستان اولویت دارد، وارد و از دید روانی مردم  را زیر فشار قرار می‌دهد. ما از تیم‌های دیگر انتخاباتی نیز احترامانه تقاضا می‌کنیم که قوانین، طرزالعمل‌ها، لوایح و مقررات انتخاباتی، قاعده اشتراک در انتخابات و اصول پذیرفته شده قبلی را احترام گذاشته و به بهانه گیری‌های روزمره که به عادت مبدل گردیده باعث ایجاد رنج روانی مردم و صدمه به امنیت، اقتصاد ملی و پروسه صلح کشور نگردند. بیایید مانند ملل دیگر جهان نشان دهیم که افغان‌ها سرنوشت سیاسی خویش را طبق قوانین نافذه در شفافیت و صمیمیت تعیین کرده می‌توانند.

۴ـ تیم انتخاباتی دولت ساز از سایر تیم‌های انتخاباتی تقاضا می‌کند که از اظهار نظرهای غیر مسئولانه و بدون دلایل و مدارک خود داری و با رعایت اصول رفتار کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸، در پروسه انتخابات و تامین شفافیت با کمیسیون‌های انتخاباتی همکاری نمایند و کاندیدان باید با رعایت قوانین، لوایح و طرزالعمل‌های مرتبط به انتخابات، در امور کاری کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله نکنند و موجب اخلال پروسه‌های انتخاباتی نگردند. هر کاندید مکلف است که با رعایت قوانین نافذه کشور از اظهارنظرهای افتراء آمیز، فتنه انگیز و تحریک کننده احساسات مردم کشور خود داری کند.

۵ ـ  تیم انتخاباتی دولت ساز از تمام کشورهای متحد افغانستان که سال‌هاست ما را در رشد اقتصاد، مبارزه علیه تروریزم و ساختن نهادهای دولتی و دموکراتیک کمک کرده‌اند ابراز سپاس و امتنان می‌نماید. در عین حال از آن‌ها صمیمانه و جدی تقاضا می‌نماید که در رفع موانع به خاطر تسریع پروسه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مساعدت نمایند.

۶ـ تیم انتخاباتی دولت ساز به مشوره‌های سازنده و دوامدار خویش ادامه می‌دهد و یک بار دیگر تاکید می‌نماید که برای این تیم جمهوریت و آرای مردم اصل و ارزش غیر قابل معامله و سازش است. تیم دولت ساز به استقلالیت کامل کمیسون‌های انتخابات احترام واقعی داشته و از آن‌ها جدی و صمیمانه تقاضا می‌کند که روند جمع بندی نتایج انتخابات را در روشنی قانون انتخابات، طرزالعمل‌ها و لوایح مربوطه تسریع و با اعمال صلاحیت‌های قانونی شان نتیجه ابتدایی انتخابات را به تاریخ ۲۳ عقرب به ملت شریف افغانستان اعلان نماید. با درنظرداشت این که کمیسیون محترم انتخابات به استناد بعضی معاذیر، تقویم انتخاباتی خویش را مجدداً تعدیل و تمدید نموده است، معطل قراردادن دوباره اعلان نتیجه ابتدایی هیچ توجیه قانونی نخواهد داشت.

تیم انتخاباتی دولت ساز ضمن این که یکبار دیگر به تامین شفافیت در مراحل بعدی انتخابات تاکید می‌کند، منتظر اعلان نتیجه ابتدایی انتخابات به موعد معینه جدید آن می‌باشد.

با احترام

تیم انتخاباتی دولت‌ساز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا