آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات به سود کشور نیست!

مردم افغانستان تحمل بحران را ندارند و متشنج شدن انتخابات، افغانستان را به پرتگاه جنگ‌های داخلی سوق خواهد داد.

در حالی که نزدیک به یک و نیم ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، ولی برخی اعضای کمیسیون انتخابات از احتمال تاخیر دوباره در موعد اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات خبر داده‌اند.
قرار بود نتایج ابتدایی در ۲۷ میزان و نتایج نهایی در ۱۶ عقرب اعلان شود، اما با اعلام تأخیری از سوی کمیسیون، قرار شد نتایج ابتدایی در ۲۳ عقرب اعلان شود، ولی اکنون به نظر می‌رسد این تاریخ نیز تغییر خواهد کرد.
مولانا محمد عبدالله روز جمعه گفت:«با توجه به ظرفیت کاری که داریم، مسیر راه و مشکلاتی که پیش رو داریم به نظر من اعلام نتایج ابتدایی به تاریخ ۲۳ عقرب ممکن نخواهد بود».
در همین حال، تیم انتخاباتی دولت‌ساز با بحران آفرین خواندن تاخیر بیشتر در اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری، از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که نتیجه انتخابات را در زمان معینه مطابق تقویم جدید اعلام نتایج، اعلان کند.
در اعلامیه این تیم آمده که بیش از این تاخیر در اعلام نتایج جامعه را در ابهام قرار داده و مورد صدمه رسیدن به روند صلح که خواست همه مردم است، می‌شود. این تیم همچنان تاکید کرده است که عدم اعلام نتیجه انتخابات در زمان معینه، سبب بی‌باوری بیشتر مردم به مردم‌سالاری خواهد شد.
بدون تردید، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ و انتخابات پارلمانی سال ۹۷ از پرچالش‌ترین انتخابات‌ها بود که گراف اعتماد مردم را نسبت به این پروسه به شدت کاهش داد و نتیجه آن را می‌توان در حضور کمرنگ مردم در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان مشاهده کرد.
در همان روزهای نخست انتخابات، مسئولان کمیسیون وعده سپرده بودند که در مدت چند روز نتایج را اعلام می‌کنند تا حکومت جدید رویکار بیاید. با آن که در حال حاضر برخی ولایت‌های افغانستان در آتش تاریک‌اندیشی می‌سوزد، ولی انتخابات موفقانه برگزار شد و با توجه به میزان مشارکت مردم، کمیسیون انتخابات باید نتایج را در زمان تعیین شده اعلام می‌کرد/کند.
انتخابات یکی ازمهم‌ترین مولفه‌های دموکراسی است که در پرتو آن، اراده مستقل و مسئولیت‌پذیری خردمندانه شهروندان در فرایند مشارکت سیاسی تبلور می‌یابد و در کنار آن معادله حقوقی «حق» و «تکلیف» را در یک جامعه دموکراتیک تحقق می‌بخشد. مردم افغانستان در ششم میزان در حالی پای صندوق‌های رای رفتند که انتخابات‌های گذشته تحت تاثیر مقیاس بزرگی از تخلف و تقلب انتخاباتی پیامدهای مأیوس کننده‌ای برای دموکراسی نوپای افغانستان داشته است، ولی شهروندان رای دادند تا حق شهروندی خود را ادا و به نظام قانونمند و مردم‌سالار لبیک بگویند. اکنون نیاز است که کمیسیون مستقل انتخابات پیرامون این موضوع پاسخ‌گو باشد و نگذارد یکبار دیگر شهروندان افغانستان نسبت به این پروسه مردم‌سالار بی‌اعتماد شوند.
نتایج انتخابات در زمان تعیین شده اعلام گردد تا حکومت جدید رویکار آید و مشکلات افغانستان، منجمله پروسه صلح با موفقیت به پیش برود. مردم افغانستان تحمل بحران را ندارند و متشنج شدن انتخابات، افغانستان را به پرتگاه جنگ‌های داخلی سوق خواهد داد.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا