آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاستصلح

پایان روند ثبت شکایات؛

تامین عدالت انتخاباتی رسالت اصلی کمیسیون شکایات

پس از ماه‌ها جنجال، جوسازی و ادعا مبنی بر انجام تقلب گسترده در انتخابات، حالا فرصت آن است که بدانیم در ششم میزان سال روان و روزهای پس از آن چه اتفاق افتاده است؟

روند ثبت شکایات انتخاباتی شب گذشته با ثبت بیش از ۱۶ هزار شکایت پایان یافت. انتخابات به عنوان یکی از مهم‌ترین پروسه‌های کنونی کشور حالا در یکی از حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین مراحل خود قرار دارد. پس از ماه‌ها جنجال، جوسازی و ادعا مبنی بر انجام تقلب گسترده در انتخابات، حالا فرصت آن است که بدانیم در ششم میزان سال روان و روزهای پس از آن چه اتفاق افتاده است؟
پاسخ این پرسش کلیدی اکنون در دست کمیسیونی است که با تکیه بر صلاحیت‌های قانونی خویش، قرار است عدالت را در مهم‌ترین و در عین حال جنجالی‌ترین پروسه‌ سال به اجرا بگذارد. اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی حتما به سرنوشت‌ساز بودن و اهمیت تصمیم روزهای آینده‌ شان آگاه هستند و می‌دانند که سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشور به تصمیم آنها گِرِه خورده است.
طبیعی است که دسته‌های انتخاباتی تلاش خواهند کرد با اعمال فشار بر اعضای کمیسیون شکایات، این کمیسیون را در تنگای تصمیم‌گیری قرار دهد و از طریق آن‌ها بر نتیجه‌ انتخابات تاثیر بگذارند. سرنوشتی که در ماه‌های گذشته بر کمیسیون انتخابات نیز گذشت و برخی تیم‌ها با جوسازی و اعمال فشارهای مستقیم و غیر مستقیم تلاش داشتند نتایج انتخابات را به نفع خود تغییر دهند.
اما آنچه از کمیسیون شکایات انتخاباتی در این مقطع حساس و تاریخی انتظار می‌رود، این است که بدون توجه به این فشارها و جوسازی‌ها، تنها و تنها به اجرای قانون و تامین عدالت همت گمارد. کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌بایست به دور از فشارها، اعمال نفوذها و جوسازی‌ها، اجرای قانون و تامین عدالت انتخاباتی را معیار اصلی کار خودش قرار دهد تا برآیند تصمیم روزهای آینده‌ این کمیسیون تامین کننده‌ منافع جمعی و بر محور مصالح سیاسی کشور باشد.
هر تصمیم دیگر و یا دخالت دادن اهداف و اغراض شخصی در این پروسه، می‌تواند به کلید خوردن بحران کمک کند و سرنوشت سیاسی افغانستان را درحالت ابهام آمیزی قرار خواهد داد.

نویسنده

امیر آصف طیبی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا