آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

ملا یعقوب مجاهد:

تاکنون اجازه سیم‌کشی نقاط باقی مانده دیورند را ندادیم/ به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم مقاومت کند

خبرگزاری دید: ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طا-لبان می‌گوید که تاکنون اجازه نداده‌اند که نقاط باقی مانده خط دیورند از سوی پاکستانی‌ها سیم‌کشی شود. او همچنین افزود که به هیچ کس اجازه نخواهند داد که علیه «امارت اسلامی» مقاومت کند.

ملا یعقوب
سرپرست وزارت خارجه طا-لبان دوشنبه‌شب(۲۵ دلو) در مصاحبه با تلویزیون دولتی در پیوند به مسایلی همچون ایجاد ارتش جدید، وسایط نظامی و قاچاق آن به پاکستان، مقاومت، سیم‌کشی خط دیورند، داعش و نزاع‌های مرزی با ایران و ترکمنستان صحبت کرد.
ملا یعقوب مجاهد در خصوص مقاومت گفت که به هیچ کس اجازه نخواهند داد که علیه نظام اقدام کند، او تهدید کرد که هرکس علیه نظام طا-لبان بایستد سرکوب خواهد شد. مجاهد این سخنان را در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در بهار سال آینده هسته‌های مقاومت علیه طا-لبان شکل می‌گیرد بیان نمود.
سرپرست وزارت دفاع طا-لبان همچنان در مورد داعش گفت که طا-لبان موفق شده‌اند تا ۹۵ درصد داعش را سرکوب کنند و اکنون این گروه هیچ خطری برای افغانستان ندارد.
ملا یعقوب مجاهد مسئله سیم کشی خط دیورند را به نظام جمهوری حواله کرد، ولی تصریح کرد که اجازه نداده که نقاط باقی مانده این خط سیم کشی شود. او اما افزود که منتظر دستور رهبران طا-لبان است تا در مورد آن تصمیم بگیرند. مجاهد از اظهار نظر در مورد خط دیورند خود داری کرد.
او این اظهارات مقامات پاکستانی را مبنی بر پناهگاه داشتن تروریستان ضد پاکستان در خاک افغانستان رد کرده و گفت که مطابق تعهد در دوحه، اجازه نخواهند داد که خاک افغانستان علیه هیچ کس استفاده شود.
سرپرست وزارت دفاع طا-لبان در پیوند به حکومت همه شمول نیز افزود که همین اکنون حکومت طا-لبان همه شمول است ولی اگر کشورهایی به بهانه ایجاد حکومت همه شمول می‌خواهند که چهره‌های فاسد گذشته را دوباره در قدرت شریک کنند امکان ندارد.
او در پیوند به نزاع مرزی با ایران و ترکمنستان گفت که در هردو مورد تیراندازی نخست از سوی آنان آغاز شده و طا-لبان فقط دفاع کرده‌اند. او در مورد ترکمنستان افزود که حتا مبلغ ۱ میلیون افغانی غرامت نیز از جانب ترکمنستان گرفته و به خانواده کسی که کشته شده بود داده است.
سرپرست وزارت دفاع طا-لبان همچنین از ادامه کار روی تشکیل ارتش جدید خبر داده و تصریح کرد که در گام نخست یک ارتش ۱۱۰ هزار نفری برای کشور در نظر گرفته شده است. او افزود که همین اکنون ۱۰ هزار تن در ارتش جدید آموزش دیده و تعداد کسانی که ثبت نام کرده‌اند به ۸۰ هزار تن رسیده است. به گفته ملا مجاهد، کار روی ترمیم وسایط نظامی جریان دارد و طا-لبان تاکنون توانسته‌اند که ۴۰ چرخبال و هواپیما را ترمیم کرده و ۱۰ هواپیمای دیگر را نیز آماده بسازند. او از تلاش برای ساخت یونیفورم جدید برای نظامیان طا-لبان نیز خبر داد.
این مقام طا-لبان در پیوند به ادعاهایی مبنی بر انتقال وسایط نظامی کشور به پاکستان افزود که چنین چیزی حقیقت ندارد و احتمال دارد که در روزهای سقوط کابل برخی عناصر به گونه خود سر دست به قاچاق وسایط نظامی به پاکستان زده باشند. او تاکید کرد که در این رابطه چندین تن را بازداشت و زندانی کرده است.
گفتنی است که ملا محمد یعقوب مجاهد پسر ملا محمد عمر نخستین رهبر طا-لبان است که در حکومت موقت آنان سرپرستی وزارت دفاع را به دوش دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا