آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

تاکنون در مورد «آتش‌بس» بحث نشده است

طالبان در پیوند به برقراری آتش‌بس در کشور گفته‌اند که تا کنون «آتش‌بس» موضوع مورد بحث در دوحه نبوده و در این رابطه صحبت نشده است.


محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در مصاحبه‌ای با گلف‌ تایمز گفته است که آتش‌بس در افغانستان مسئله مهمی است و تاهنوز تیم‌های دو طرف به مرحلۀ‌ نرسیده‌اند که در رابطه به گونه رسمی گفت‌وگو کنند.
وی گفته است: « آتش‌بس در افغانستان یک مسئله مهم است، اما ما در آن سطح [در مذاکرات صلح جاری] نرسیده‌ایم که در مورد این موضوع بحث کنیم. تا کنون ما گام اول را به سمت مذاکرات صلح بر نداشته‌ایم».
خشونت‌ها در افغانستان پس از امضای توافق‌نامه صلح بین طالبان و ایالات متحده افزایش یافته و به رغم شیوع ویروس کرونا و تقاضای کشورها و سازمان‌های جهانی برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه، گروه طالبان با این امر موافقت نکرده و هیچ نشانۀ از آتش‌بس در این کشور به چشم نمی‌خورد.
سخنگوی گروه طالبان می‌گوید آتش‌بس یک گام مهم است و تاکنون گفت‌وگوها به مرحله‌ای نرسیده تا در این مورد به گونه رسمی مذاکره کنند.
از زمان شروع مذاکرات میان‌افغانی در دوحه، یک ماه می‌گذرد و دو جانب نتوانستند روی اصول و طرزالعمل گفت‌وگوها به توافق برسند.
محمد نعیم در رابطه به روند صلح می‌گوید: «ما تا کنون به گونه رسمی مذاکرات را آغاز نکردیم. ما در حال گفت‌وگو روی طرزالعمل هستیم. ما هنوز در مورد موضوعی که بتواند مانع ایجاد کند، بحث نکردیم. با این حال، من امیدوارم که بتوانیم پیشرفت کنیم. زمان مشخص را نمی‌توان گفت ولی امیدوارم پیشرفت کنیم».
وی در رابطه به کشورهای همسایه و نگرانی‌های آن‌ها گفته است: « ما بارها و بارها گفتیم که سیاست ما دخالت در امور کشورهای دیگر نیست. ما همچنین انتظار داریم که سایر کشورها در امور افغانستان دخالت نکنند».
سخنگوی گروه طالبان همچنان بر توافق‌نامه دوحه به عنوان اساس گفت‌وگوهای میان‌افغانی تأکید کرده است.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طبق توافق‌نامه دوحه، طالبان باید خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند و حمله‌ای در شهرهای بزرگ کشور انجام ندهند، اما ولایت هلمند طی چند روز گذشته شاهد حملات گسترده این گروه بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا