آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلحمنطقه

تاکید بر آتش‌بس و حمایت از قوای مسلح؛ نشست قلب آسیا-روند استانبول خاتمه یافت

با تاکید بر آتش‌بس جامع و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی، نهمین دور نشست «قلب آسیا-روند استانبول» با انتشار بیانیه‌ای مشترک پایان یافت.


به گزارش خبرگزاری دید، نهمین دور نشست «قلب آسیا-روند استانبول» با انتشار بیانیه‌ا‌ی مشترک که در آن به حمایت از روند جاری صلح، برقراری آتش‌بس و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی تأکید شده است، پایان یافت.
در این بیانیه تصریح شده است که مسئله‌ افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و گفت‌وگو تنها راه پایان بحران چهل ساله است. حفظ دستاوردهای دو دهه‌ گذشته به ‌ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها از دیگر موضوعات کلیدی است که در بیانیه به آن تأکید شده است.
در این بیانیه کشورهای عضو، موضع خود را در مورد روند صلح، مبارزه با تروریزم، مبارزه با مواد مخدر، همکاری‌های اقتصادی، برگشت مهاجران و ادامه‌ کار نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی در افغانستان با تفصیل بیان کرده‌اند.
در بیانیه آمده است: «ما می‌پذیریم که ثبات درازمدت و رفاه در منطقه نیازمند امنیت در افغانستان است. از همین رو کشورهای منطقه و جامعه‌ جهانی مسئولیت مشترک دارند که با هم برای پیشرفت روند صلح کار کنند».
کشورهای اشتراک‌کننده در نشست قلب آسیا- روند استانبول، در این بیانیه تصریح کرده‌اند که از تلاش‌های منطقه‌ای مثل نشست اخیر مسکو و نشستی که قرار است در روزهای آینده در استانبول برگزار شود، حمایت می‌کنند.
در این بیانیه در مورد آتش‌بس آمده است: «آتش‌بس همه‌جانبه و دایمی طرف‌ها را قادر می‌سازد که به یک توافق برسند. ما تأکید می‌کنیم که در هر توافقی باید حقوق تمام افغان‌ها به ‌شمول حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها حفاظت شود».
وزرای خارجه‌ کشورهای عضو، خشونت جاری در کشور به ‌ویژه قتل‌های هدفمند را که توسط طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی انجام می‌شود و در آن خبرنگاران، فعالان جامعه‌ مدنی، علمای دین و کارمندان ملکی دولت کشته می‌شوند محکوم کرده‌اند.
در این بیانیه از ادامه‌ رابطه‌ طالبان با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی جهانی هم ابراز نگرانی شده است: «ما مجدداً بر اهمیت این‌که از قلمرو افغانستان نباید هیچ کشور تهدید شود تأکید می‌کنیم».
در این بیانیه از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان قدردانی شده و بر حفظ و حمایت این نیروها در کار مبارزه با تروریزم بین‌المللی نیز تأکید شده است.
تأکید رییس جمهور غنی بر انتقال قدرت از طریق انتخابات
رییس‌ جمهور اشرف غنی در روز پایانی این نشست بار دیگر بر انتخابات به‌عنوان تنها راه انتقال قدرت تأکید کرد و از جامعه‌ جهانی و سازمان ملل خواست از این انتخابات نظارت دقیق کنند.
او گفت: «خواهش من از جامعه جهانی و سازمان ملل این است که انتخابات ما را به‌ صورت دقیق نظارت کنند تا به‌ صورت شفاف و عادلانه برگزار شود».
آقای غنی با اشاره به پروژه‌های کلان منطقه‌ای مثل راه لاجورد، بندر چابهار، خط آهن خواف-هرات، لوله‌ گاز تاپی و چندین پروژه‌ دیگر گفت که افغانستان به فرصت‌های اقتصادی بی‌پیشینه دست یافته است.
رییس ‌جمهور غنی تصریح کرد که ثبات در افغانستان به معنای ثبات در منطقه است. او همچنان از مشکلات مثل تروریزم، مواد مخدر و تغییرات محیط زیستی یادآوری کرد و گفت که کشورهای عضو این روند باید با همدیگر تلاش کنند که تا این مشکلات رفع شود.
آقای غنی خبر داد که در سال ۲۰۲۲ این نشست در افغانستان برگزار می‌شود.
امام ‌علی رحمان رییس‌ جمهوری تاجیکستان در نشست امروز گفت که در روند صلح افغانستان کشورش از موقف حکومت افغانستان حمایت می‌کند. او تأکید کرد که در روند صلح باید تمامی اقشار افغانستان سهیم باشند.
رییس‌جمهور تاجیکستان خاطرنشان کرد که قضیه افغانستان کشورهای منطقه را متأثر می‌کند و نیاز است که کشورهای منطقه نگذارند افغانستان در مبارزه به تروریزم تنها باشد.
رییس‌ جمهور تاجیکستان با اشاره به نقش مؤثر افغانستان در حل منازعه‌ این کشور در دهه‌ ۹۰ میلادی، از مردم افغانستان ابراز قدردانی کرد: «در آن روزهای سخت هزاران شهروند ما در خاک افغانستان مهاجر شدند و برادران افغان ما نان خود را با آنان نصف کردند».
کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول از سال ۲۰۱۱ به این سو هر ساله در کشورهای مختلف منطقه برگزار می‌شود. هشتمین نشست وزیران خارجه‌ قلب آسیا – روند استانبول سال گذشته تحت عنوان «صلح، مشارکت و رفاه» در ترکیه برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا