آخرین اخبارجهانسیاست

تاکید بر اتصال منطقه‌ای در نشست مجازی اعضای سازمان شانگهای

خبرگزاری دید: نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به صورت مجازی روی توسعه پروژه‌های اتصال منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کردند.

به نقل از هندو، نشست شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای روز گذشته با هدف افزایش همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه به صورت مجازی به میزبانی پکن دایر شد.

سران هیئت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درباره موضوعات کلیدی توسعه جهانی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند و گام‌هایی را برای افزایش همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه در چارچوب این سازمان مورد بحث و بررسی قرار دادند.

اس. جی‌شنکر وزیر خارجه هند در این نشست گفته است که پروژه‌های اتصال باید به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

این در حالی است که هند از پیوستن به ابتکار کمربند و جاده  BRI خودداری کرده که شامل پروژه‌هایی زیربنایی است و از پاکستان، افغانستان و آسیای مرکزی می‌گذرد. هند ترمینل شهید بهشتی در چابهار و ارتباط از طریق دهلیز حمل و نقل بین‌المللی شمال و جنوب INSTC را به عنوان جاگزین کمربند و جاده برای ترانزیت تجارت توسعه و ترویج داده است.

وزیر امور خارجه هند در حالی که به نمایندگی از این کشور در نشست شورای سران دولت‌های سازمان همکاری شانگهای حضور داشت، تاکید کرد که بندر چابهار و دهلیز حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب به بهبود ارتباطات و بازگشایی پوتانسیل اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد.

در این نشست همچنین «تاکید شد که مطابق با اصول منشور سازمان همکاری شانگهای، کشورهای عضو به خطی پایبند هستند که رویکردهای بلوکی، ایدیولوژیک و تقابلی را برای حل مشکلات توسعه بین‌المللی و منطقه‌ای، مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی سنتی و غیرسنتی حذف می‌کند.»

وزیر خارجه پاکستان نیز با اشاره به توسعه دهلیز اقتصادی چین و پاکستان بر اهمیت دستیابی به صلح و امنیت پایدار در منطقه پافشاری کرد.

وی رسیدگی به آفت تروریزم در همه مظاهر آن از جمله تروریزم دولتی را برای توسعه اقتصادی ضروری دانست.

بلاول بوتو زرداری همچنین بر اهمیت تعامل پایدار و عملی با افغانستان جهت کمک به مردم این کشور و غلبه بر بحران‌های انسانی و اقتصادی تأکید کرده است.

سران دولت‌های چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبیکستان و همچنین نمایندگان کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای در این نشست حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا