آخرین اخبارجهاندولت فراگیرسیاست

تاکید بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا-آسیای مرکزی

خبرگزاری دید: نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در نشستی با محوریت وضعیت افغانستان بر تشکیل دولت فراگیر جهت برقراری صلح و ثبات دایمی در این کشور تاکید کردند.

٤ اُمین نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه برای افغانستان در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان و نمایندگان ویژه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبیکستان در تاریخ‌های ۲۵-۲۶ در عشق‌آباد گردهم آمده‌اند.

اتحادیه اروپا و آسیای میانه با صدور بیانیه‌ای ١٠ ماده‌ای گفته که این نشست «فرصتی را برای تبادل نظر عمیق در مورد تحولات و وضعیت اقتصادی افغانستان فراهم کرد و اجازه داد تا در مورد ادامه همکاری در کمک به مردم افغانستان و تشدید همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه مشترک بحث شود».

همچنین «در مورد چشم انداز و چالش‌های ثبات اقتصادی افغانستان گفت‌وگو کردند و بر اهمیت شرایط مساعد برای فعالیت‌های اقتصادی، بخش مالی و بانکی و احیای زیرساخت‌های اجتماعی-اقتصادی در افغانستان که کمک‌های بیشتر جامعه جهانی را ممکن می‌سازد نیز تبادل نظر شد.

شرکت کنندگان بر تعهد قوی شان به مردم افغانستان و پیشرفت آن به کشوری با ثبات، صلح‌آمیز و مرفه با چشم‌انداز بلندمدت برای صلح پایدار تاکید کردند.

آن‌ها اصول و انتظارات بیان شده در بیانیه‌های قبلی را پس از بحث در قالب تاشکند، آلماتی و بروکسل، به شمول وضعیت حقوق بشر و امنیت، یادآوری و تایید کرد.

اشتراک کنندگان بر اهمیت ایجاد دولت فراگیر و حمایت از حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی اقتصادی و فرهنگی همه مردم افغانستان تاکید کردند.

آن‌ها همچنین از طا-لبان خواستند تا تمام ممنوعیت‌ها علیه دختران و زنان افغان را که حقوق آن‌ها را برای تحصیل، کار و مشارکت در زندگی عمومی محدود می‌کند، لغو کنند.

شرکت کنندگان همچنین از طا-لبان خواستند تا از استفاده شدن خاک افغانستان به عنوان پناه‌گاه امن برای میزبانی، برنامه‌ریزی، آموزش، تامین مالی یا صدور تروریزم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز به کشورهای دیگر جلوگیری کنند.

توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا و رزا اوتونبایوا نماینده دبیرکل سازمان ملل و مقام‌های بانک جهانی برای افغانستان نیز در این نشست شرکت داشتند.

هدف این نشست ادامه گفت‌وگوها در مورد افغانستان است که از سال ۲۰۲۱ آغاز شده و تا اکنون ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا