آخرین اخبارافغانستانسیاست

تاکید بر تشکیل حکومت فراگیر در گفت‌وگو کرزی با وزیر خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران در مکالمه با حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور بر تشکیل دولت فراگیر و همه شمول از طریق مذاکره تاکید کرده است.


طبق اعلام وزارت امور خارجه ایران حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه این کشور امروز چهاشنبه(۱۷ سنبله) با حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان طی تماسی تیلفونی در مورد تحولات اخیر در افغانستان گفت‌وگو کرده است.
در این تماس دو طرف با تأکید بر اصل مذاکره میان طرف‌ها در افغانستان، گفته‌اند که دولت فراگیری تشکیل شود که بازتاب‌دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این کشور باشد.
عبداللهیان افزوده است: «افغانستان تنها از این طریق می‌تواند به صلح پایدار برسد».
از سویی هم، وزارت خارجه ایران تصریح کرده است که این کشور مرزها و گذرگاه‌های مرزی خود با افغانستان را برای تسهیل وضعیت فعلی در این کشور باز نگه می‌دارد و تجارت را ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرده است که امریکا، مسبب و مسئول نابه‌سامانی‌های کنونی در افغانستان است و در حال حاضر نظر و اراده مردم این کشور می‌تواند به این وضعیت پایان بدهد.
در همین حال، حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور گفته است: «بزرگان افغانستان برای عبور از این وضعیت نهایت تلاش می‌کنند و هدف اصلی تحقق خواست و اراده مردم افغانستان است».
پیش از این، وزیر امور خارجه ایران در تماس با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز بر تشکیل دولت فراگیر که همه اقوام افغانستان را در بر داشته باشد، تأکید کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا