آخرین اخبارجهاندولت فراگیرزنانسیاست

تاکید گروه-٧ بر تشکیل دولت فراگیر و تامین حقوق بشر در افغانستان

خبرگزاری دید: رهبران ٧ کشور صنعتی بزرگ جهان بر آغاز گفت‌وگوهای ملی میان‌افغانی برای تشکیل دولت فراگیر و تامین حقوق بشر در افغانستان تاکید کردند.

رهبران گروه ٧ پس از نشست روز گذشته شان در شهر هیروشیمای جاپان با صدور بیانیه مشترک از طا-لبان خواستند به تعهدات و وعده‌های خود عمل کنند.

در بیانیه تاکید شده است: برای رفع کمبود مداوم مشارکت سیاسی و نمایندگی، ما از طا-لبان می‌خواهیم گام‌های مهمی برای مشارکت در گفت‌وگوهای ملی معتبر، فراگیر و تحت رهبری همه افغانستانی‌ها بردارند.

آن‌ها ضمن نگرانی شدید از افزایش تهدیدات علیه ثبات و وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی در افغانستان بیان کردند: ما از طا-لبان می‌خواهیم که به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم پایبند باشند و اطمینان دهند که خاک افغانستان نمی‌تواند برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری، برنامه‌ریزی یا تأمین مالی اقدامات تروریستی، یا پناه دادن و آموزش تروریست‌ها استفاده شود.

رهبران گروه ٧ همچنین تاکید کردند که «ما شدیدترین مخالفت خود را با نقض سیستماتیک حقوق بشر و آزادی‌های اساسی توسط طا-لبان ابراز می‌کنیم و خواستار لغو فوری تصمیمات غیرقابل قبول، به‌ویژه تصمیمات علیه زنان و دختران هستیم. همه افغانستانی‌ها باید از مشارکت کامل، برابر و معنادار در تمام عرصه‌های زندگی عمومی برخوردار باشند و به کمک‌های بشردوستانه و خدمات اولیه دسترسی داشته باشند».

آن‌ها از طا-لبان خواستند که «به قطع‌نامه ۲۰۲۳/۲۶۸۱ شورای امنیت سازمان ملل و منشور سازمان ملل متحد احترام بگذارند و نسبت به فعالیت‌های بدون محدودیت سازمان ملل در افغانستان اطمینان دهند».

علاوه بر این، رهبران گروه ٧ «بر تعامل خود با کشورهای آسیای مرکزی برای رسیدگی به چالش‌های مختلف منطقه‌ای از جمله پیامدهای جنگ روسیه-اوکراین، تأثیر بی‌ثبات‌کننده وضعیت در افغانستان، امنیت غذایی و انرژی، تروریزم و تغییرات آب و هوایی» تاکید کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا