آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

تا انتخابات آینده، اشرف غنی چه می‌خواهد؟

هرچند اشرف غنی در دوره حکومت داری‌اش به دشت چهره‌ها و به اصطلاح، بانک‌های رای را از خود دور کرد و روی آورد به جوان‌گرایی، ولی به خوبی اشراف دارد که در جامعه افغانستان نمی‌توان « بی پیر به خرابات » رفت.

برگزاری جرگه مشورتی صلح، اجماع ملی زنان، جوانان، سفرهای ولایتی پر شمار رییس جمهور غنی به ولایات دور و نزدیک، متوسل شدن به سنت‌های قبیله‌ای و مذهبی، همه و همه هدفی در پی دارد که رییس جمهور غنی سخت به دنبال آن است. ولی آن هدف چیست؟
تکت‌های انتخاباتی شکل گرفته و تقریباً مهره‌های اصلی این تکت‌ها به گونه صریح موضع‌گیری کرده‌اند، می‌ماند چند مفهوم در ساختار اجتماعی ۴ دهه پسین افغانستان که به نظر می‌رسد هر تکت انتخاباتی برای وسعت بخشیدن به قاعده هرم انتخاباتی خویش به آن مستمسک خواهد جست.

  • بزرگان قومی
  • رهبران جهادی
  • حوزه مقاومت
  • تکنوکرات‌ها
  • حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای
    این‌ها چند مفهوم با مدلول عینی درجامعه و منطقه ما است که بسا می‌تواند برای یک نامزد انتخابات سرنوشت ساز باشد.
    در میان تمام دسته‌های انتخاباتی، تنها دسته‌ای که از نداشتن یار انتخاباتی در حوزه‌های جهاد و مقاومت و بزرگان قومی رنج می‌برد یا می‌بُرد، تیم رییس جمهور غنی بوده است.
    آقای غنی تکنوکرات است، در منطقه و عرصه بین‌المللی هم به عنوان حاکم بر سر قدرت روابط خود را دارد، ولی در سه مورد باقی مانده ( رهبران جهادی و حوزه مقاومت و بزرگان قومی) تکت انتخاباتی او به شدت دچار فقر بوده است.
    بانک‌های سنتی رای، اکنون در اختیار دسته‌های رقیب اشرف غنی قرار دارد و او نمی‌تواند زیاد روی رای آنان حساب کند. نه سرور دانش می‌تواند در جامعه هزاره جای استاد خلیلی و استاد محقق را پر کند و نه یوسف غضنفر می‌تواند کاریزمای دوستم را در میان ترک‌تباران کشور داشته باشد.
    هرچند اشرف غنی در دوره حکومت داری‌اش به دشت چهره‌ها و به اصطلاح، بانک‌های رای را از خود دور کرد و روی آورد به جوان‌گرایی، ولی به خوبی اشراف دارد که در جامعه افغانستان نمی‌توان « بی پیر به خرابات » رفت.
    اگر اشرف غنی بتواند بار دیگر دوره گذشته ریاست جمهوری را تکرار کند، نه جنرال دوستم را از خود می‌راند و بزرگان قومی را می‌رنجاند.
    اکنون به این نتیجه می‌رسیم که آقای غنی با زیرکی توانسته به عنوان نماد حوزه مقاومت امرالله صالح را در کنار داشته باشد و از بزرگان جهادی عبدالرب رسول سیاف را.
    پس باید اذعان شود که تمام تلاش آقای غنی در چند ماه اخیر و احتمالاً ماه‌های آینده از بزگزاری اجتماعات، سفرهای ولایتی، دیدار با رهبران و اکنون برگزاری جرگه مشورتی صلح، اتساع قاعده هرم تیم انتخاباتی‌اش و جست‌وجوی راه‌های رسیدن دوباره به قدرت، بوده است.
    تا این جا اشرف غنی توانسته به خوبی به رقبا دهن کجی کند، ولی هنوز معلوم نیست که چه تضمینی توانسته چهره‌های منتقد را در کنار او جمع کرده است. به باور نگارنده، اگر تضمین درستی در کار نباشد، بعید نیست که سرنوشت جنرال دوستم در انتظار این « چهره‌ها» نباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا