آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحصلح

محمودی:

تا در داخل کشور مذاکره نکنیم، به صلح نمی‌رسیم/ هیئتی که به تهران رفته تا حدی نماینده تمام جناح‌های قدرت است

سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی در پیوند به نشست میان‌افغانی به میزبانی ایران، می‌گوید که هیئت جانب افغانستان در تهران تا حدودی از جناح‌های شامل در قدرت در افغانستان نمایندگی می‌کند و می‌تواند موضوعات را صراحتاً بیان کند. او تاکید کرد، تا زمانی که در داخل افغانستان مذاکره نشود، در کشورهای دیگر به صلح نمی‌رسیم.


به گزارش خبرگزاری دید: سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی روز چهارشنبه(۱۶سرطان) در یک نشست تلویزیونی گفت، کسانی که در ترکیب هیئت به تهران رفته‌اند، خود یا جریانی که به آن وابسته هستند، در شورای عالی مصالحه ملی حضور دارند و این هیئت به نحوی از جناح‌های قدرت نمایندگی می‌کند.
به باور محمودی، هیئت حاضر در تهران، ترکیبی قوی دارد و می‌تواند نسبت به هیئت حاضر در دوحه صریح‌تر مسایل را با جانب طالبان مطرح بسازد.
محمودی گفت، طالبان مدعی هستند که هفتاد درصد اراضی کشور را در اختیار دارند، قبلاً هم رییس جمهور غنی و حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور بارها گفته‌اند که طالبان بیایند و هر نقطه افغانستان را که می‌خواهند تعیین کنند و مذاکرات انجام شود، اما طالبان ترجیح می‌دهند که در خارج مذاکره کنند.
طرح صلح طالبان:
سید علی‌رضا محمودی در پیوند به اعلام گروه طالبان مبنی بر ارائه طرح صلح تا یک ماه دیگر، می‌گوید که امیدواری همین است که گروه طالبان این کار را بکند، ولی با توجه به عملکرد طالبان، دیده می‌شود که این گروه هیچ باورمندی به صلح ندارد.
به گفته او، طالبان تا یک ماه دیگر تمام توان نظامی خود را به خرج می‌دهند که چقدر می‌توانند از نگاه نظامی امتیاز بگیرند، اما واقعیت این است که جنگ راه حل نیست و فقط باید مذاکره صورت بگیرد.
در همین حال، این فعال سیاسی با اشاره به سفر فرستاده ویژه قطر در امور افغانستان به کابل، می‌گوید که بن‌بست مذاکرات صلح در دوحه، قطر را نیز نگران کرده و فرستاده آن کشور آمده تا با جناح‌ها مختلف دیدار داشته باشد.
به گفته آقای محمودی، قطر چون میزبان دفتر سیاسی طالبان و همچنان مذاکرات صلح است، تلاش خواهد کرد تا جناح‌های مختلف کشور را برای آغاز مذاکرات و تسریع روند صلح تشویق کند.
محمودی: گفته می‌شود که اداره بایدن توافقات جدیدی با طالبان انجام داده که چین و پاکستان نیز در آن شریک هستند و بخش‌هایی از خاک کشور برای این گروه وعده شده است، همانگونه که در شمال دیده می‌شود و همچنان تقابل امریکا و روسیه جدی است اما در این میان مردم افغانستان در شمال تاوان آن را می‌پردازند.
او تاکید کرد که جنگ راه حل نیست و باید مذاکرات صلح تسریع شود و وارد فاز معنادار گردد.
اظهارات سید علی‌رضا محمودی در حالی بیان می‌شود که امروز تهران میزبان چهار هیئت از افغانستان بود و نشست میان‌افغانی در پیوند به صلح به میزبانی وزیر امور خارجه این کشور برگزار شد. همزمان با این، وزیر امور خارجه هند نیز روانه تهران شده و با محمد جواد ظریف دیدار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا